Ashwagandha Właściwości Lecznicze

Ashwagandha Właściwości Lecznicze
6 stycznia, 2021 admin

Ashwagandha

Ashagandha (Withania somnifera) to roślina lecznicza. Rośnie głównie w Indiach, Pakistanie i Afganistanie. Zainteresowała mnie ze względu na bardzo silne działanie w zakresie szybszego procesu zapamiętywania. Jestem w średnim wieku i już dawno po ukończonych studiach, ale mimo to postanowiłam poszerzać swoją wiedzę i umiejętności z dziedzin które bardzo mnie pociągają, dlatego przede mną kilka egzaminów.  Niedawno szukałam naturalnego wsparcia  w skuteczniejszym uczeniu się, zapamiętywaniu i koncentracji. Postanowiłam przetestować na sobie wyciąg z ashwagandhy i mam bardzo pozytywne wnioski i odczucia co do niej. O tym wspomnę jeszcze nieco w tym artykule.

Ashwagandha to inaczej żeń-szeń indyjski i niesamowicie w sposób naturalny dodaje energii, odsuwa na bok zmęczenie, rozjaśnia umysł i przyspiesza tok myślenia i zapamiętywania. Tylko nie stosuj jej bezpośrednio przed pójściem spać, bo możesz odczuwać problem z zaśnięciem z powodu nadmiaru energii 🙂

Jakiś czas temu stosowałam na sobie wyciąg z miłorzębu japońskiego, który ma sporo zbliżonych właściwości do ashwagandhy. Ale na mnie lepiej w dłuższej perspektywie działa ashwagandha. Nie odczułam absolutnie żadnych skutków ubocznych. Natłok nauki w ostatnim czasie wymagał u mnie wsparcia wydajności własnego mózgu. Podkręciłam sobie tempo nauki ze względu na roczne dokształcanie w Polsce, w którym uczestniczę, ale też ze względu na egzamin językowy, który zdaję w czerwcu we Frankfurcie. No tak właśnie kształtuję siebie 🙂 więc teraz ashwagandha stała się moim number one w profilaktyce zdrowotnej, a zaraz za nią dzielnie dotrzymuje kroku olejek CBD, który również służy mi bardzo dobrze, ale nieco pod innym kątem.

Do rzeczy. No to zobaczmy co zawiera w sobie ważnego ashwagandha…

Ashwagandha Skład

  • Alkaloidy
  • Cholina (witamina B4)
  • Kwasy tłuszczowe
  • Aminokwasy
  • Witanolidy m.in. redukują stany zapalne w organizmie i działają antynowotworowo

Żeń-szeń indyjski jest bardzo wszechstronny, ponieważ do celów leczniczych używa się: liści, łodyg, kwiatów, korzeni, nasion, jagód, kory. Istnieje wiele różnych metod przygotowania surowca, ale jednak najczęściej spotykanym rozwiązaniem są receptury ajurwedy – czyli suszenie i zmielenie korzenia na drobny proszek.
Należy też pamiętać, że w ekstraktach w kapsułkach ashwagandha jest obecna w różnym stężeniu, więc nie należy jej nadużywać, żeby nie doszło do kołatania serca. W metodach ekstrakcji stosuje się rozpuszczalniki organiczne lub wodne.

Ashwagandha jest adaptogenem, czyli taką rośliną, która posiada substancje chemiczne stabilizujące procesy fizjologiczne i sprzyjające utrzymaniu homeostazy (równowagi) w organizmie. Dlaczego ludzie stosują adaptogeny? Po to, żeby wzmacniać swoją odporność na stres oraz łatwiej przystosowywać się do zmiennych warunków zewnętrznych.

Prawdziwy adaptogen musi spełnić kilka warunków żeby pretendować do tego miana. Jakich? Musi być pochodzenia naturalnego, nie może szkodzić, musi wykazywać właściwości normalizujące organizm i wpływające korzystnie na pracę mózgu.
No to teraz usystematyzujmy sobie korzystne działanie ashwagandhy. Myślę, że wypunktowanie ich będzie najbardziej przejrzystą formą do przeczytania 🙂

 

Ashwagandha Właściwości Lecznicze

  • Pomaga utrzymać dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne
  • Korzystnie wpływa na serce i układ sercowo-naczyniowy
  • Działa antyoksydacyjnie
  • Działa antystresowo oraz przeciwlękowo. Ashwaganda nie otępia i nie powoduje senności. Pięknie stymuluje pracę mózgu. A dlaczego jednocześnie obniża lęk? Dlatego, że żeń-szeń indyjski obniża poziom tribuliny w mózgu, czyli białka, które jest klinicznym wskaźnikiem lęku
  • Obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu) w osoczu krwi. Więc natężenie stresu w ciele spada
  • Chroni komórki układu nerwowego przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi np. przed toksynami i truciznami oraz czynnikami wewnętrznymi np. wolnymi rodnikami
  • Ekstrakt z liści chroni neurony i komórki glejowe (składnik tkanki nerwowej) przed toksycznym działaniem skopolaminy wywołującym otępienie, paraliż mięśni oka, zaburzenia oddechowe i arytmię.
  • Ashwagandha działa antyoksydacyjnie w korze mózgu, wzrasta wtedy poziom naturalnie wytwarzanych przez organizm substancji przeciwutleniających
  • Obniża poziom cukru we krwi
  • Działa przeciwzapalnie
  • Wspomaga produkcję hormonów tarczycy, dlatego przy niedoczynności można się nią wspomagać, a przy nadczynności unikaj jej
  • Zwiększa poziom LH (hormon luteinizujący), który stymuluje produkcję testosteronu

Badania laboratoryjne wykazały, że ekstrakt z ashwagandy pomaga naprawiać uszkodzenia w mózgu osób cierpiących na chorobę Alzheimera i otępienie starcze.

Ashwagandha dla Sportowców

Przy wytężonym wysiłku fizycznym roślina ta zwiększa tolerancję organizmu na zmęczenie, podnosi wytrzymałość.

To bardzo ważną rośliną leczniczą też w ajurwedzie (myślę, że temat ajurwedy za jakiś czas bardziej rozwinę na moim blogu). Ashwagandha działa nie tylko wzmacniająco dając naturalny power w ciągu dnia, ale ma też szersze zastosowanie przy innych dolegliwościach.

Przeprowadzono badania na osobach regularnie trenujących w siłowni, które wskazały na wzrost siły mięśni oraz zmniejszenie w osoczu krwi poziomu kinazy kreatynowej, a to wiąże się z szybszą regeneracją mięśni po wysiłku.

Jeśli ciężko pracujesz nie tylko jako sportowiec, ale w zawodzie wymagającej dużej sprawności fizycznej lub intelektualnej, to zwróć uwagę na żeń-szeń indyjski. Zobacz jak możesz sobie pomóc w sposób naturalny, bez sztucznych stymulatorów. 
Ta roślina lecznicza nie tylko dodaje energii przy działaniu, ale wpływa również na mięśnie i stawy w sposób przeciwbólowy. Potrzebujesz energii w każdej sekundzie swojego życia np. żeby zgiąć palec lub sformułować najprostszą myśl. Przy wszystkich wyzwaniach sportowych i życiowych może czasem zabraknąć Ci energii. Rozpoznasz to po chronicznym zmęczeniu i niezadowoleniu.

Energia jest wytwarzana w całym ciele, w miliardach komórek, a konkretnie w mitochondriach. Ashwagandha korzystnie wpływa na mitochondria, już tak posługując się terminologią fachową 🙂 Im lepiej działają mitochondria tym więcej energii są w stanie wyprodukować.

Ashwagandha dla Biohackerów

Kto nie zna tego określenia to wytłumaczę pokrótce. Biohacking to styl życia, który ma na celu optymalizować możliwości fizyczne, psychiczne oraz intelektualne człowieka. To dość modny ostatnio trend na świecie.

A teraz konkrety…

Roślina ta daje wysoki poziom witalności. Taki naturalny zastrzyk energii pomoże dobrze zacząć dzień i zwiększyć własną wydajność, gdy tego potrzebujesz. Zredukuje stres, a wieczorem wpłynie na dobrą jakość snu (pod warunkiem, że nie zastosujesz ashwagandhy tuż przed położeniem się do łóżka).

Idźmy dalej…

Dla regeneracji ciała i umysłu wsparciem będzie także równowaga przeciwutleniaczy i wolnych rodników, ponieważ im lepiej chronione są komórki tym szybciej organizm odzyskuje sprawność. A człowiek staje się gotowy do podjęcia kolejnych wyzwań. Myślę, że ten argument kręci biohackerów i sympatyków tego nurtu 🙂

Ashwagandha stosowanie i dawkowanie

No więc dawkowanie zależy od zamierzonego efektu. Zaleca się dawkę od 300-500 mg na ekstrakt/dziennie lub 3-6 g korzenia suchego. Najlepiej jest przetestować, dostosować indywidualną dawkę dla siebie. Pamiętaj, żeby nie przedawkować ashwagandhy, bo wywoła to ból brzucha, nudności lub/i biegunkę. Lepiej zacząć od małej dawki, być może taka będzie wystarczająca. 500 miligramów to już jest dawka maksymalna, nie zaczynaj od takiej.

Ja przetestowałam na sobie ekstrakt z ashwagandhą 200 mg w naturalnych, wegańskich kapsułkach – MIND UP firmy GRINDAY, na mnie działa bardzo dobrze, mega efekty jeśli chodzi o niwelowanie zmęczenia i skuteczniejszą naukę pamięciową. Mi wystarcza 1 kapsułka dziennie, choć można stosować też 2 kapsułki dziennie wg tego producenta. Raz zażyłam tuż przed snem i nie mogła potem zasnąć 😉

Pamiętaj, że koncentracja może osłabiać się z wiekiem, ale nie tylko od tego czynnika jest zależna. Również przewlekły stres osłabia koncentrację, a jest to związane ze zbyt wysokim poziomem kortyzolu w ciele. Może to doprowadzić do nadwrażliwości jelit, stanów depresyjnych, lęków, zaburzenia snu, czy zwiększonej wrażliwości na ból. Nawet cukrzyca może się rozwinąć, jeśli stres nie zniknie.

Chciałabym podziękować serdecznie z tego miejsca firmie GRINDAY za udostępnienie tego produktu do przetestowania na sobie. To był strzał w 10! Polecam śmiało ten produkt, jest warty uwagi.
Pamiętaj, że ashwagandha jest stosowana w medycynie naturalnej od ponad 3000 lat.

Zdjęcia: pixabay

Źródła:

  • Kuboyama T., Tohda C., Komatsu K.: Effects of Ashwagandha (Roots of Withania somnifera) on Neurodegenerative Diseases. Biological and Pharmaceutical Bulletin. 2014; Vol. 37, No. 6, 37 (6): 892–897
  • Wnakede S. et al.: Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2015; 12: 43.
  • Patel SB et al, Safety assessment of Withania somnifera extract standardized for Withaferin A: Acute and sub-acute toxicity study, Journal of Ayurveda and Integrative Medicine, 2016 Mar; 7(1): 30–37.
  • Sandhu JS et al, Effects of Withania somnifera (Ashwagandha) and Terminalia arjuna (Arjuna) on physical performance and cardiorespiratory endurance in healthy young adults, International Journal of Ayurveda Research, 2010 Jul-Sep; 1(3): 144–149.
  • Khazal KF et al, Effect of Withania somnifera Root Extract on Spontaneous Estrogen Receptor-Negative Mammary Cancer in MMTV/Neu Mice, Anticancer Research, 2014 Nov; 34(11): 6327–6332.
  • Chang E et al, AshwaMAX and Withaferin A inhibits gliomas in cellular and murine orthotopic models, Journal of Neuro-Oncology, 2016 Jan;126(2):253-64.
  • Ahmad MK et al, Withania Somnifera Improves Semen Quality by Regulating Reproductive Hormone Levels and Oxidative Stress in Seminal Plasma of Infertile Males, Fertility and Sterility, 94 (3), 989-96 Aug 2010
  • Khan MA et al, Effect of Withania Somnifera (Ashwagandha) Root Extract on Amelioration of Oxidative Stress and Autoantibodies Production in Collagen-Induced Arthritic Rats, Journal of Complementary & Integrative Medicine, 12 (2), 117-25 Jun 2015
  • Noshahr ZS et al, Protective Effects of Withania Somnifera Root on Inflammatory Markers and Insulin Resistance in Fructose-Fed Rats, Reports of Biochemistry & Molecular Biology, 3 (2), 62-7 Apr 2015
  • Choudhary D et al, Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania Somnifera (L.) Dunal) Root Extract in Improving Memory and Cognitive Functions, Journal of Dietary Supplements, 14 (6), 599-612 2017 Nov 2

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA