Błonnik

Błonnik

Czym jest błonnik? Dlaczego jest tak ważny? Zbyt mała ilość błonnika w diecie może doprowadzić do różnych chorób przewlekłych, a nawet nowotworów. No więc od początku…

Co to jest błonnik

To substancje, które występują prawie wyłącznie w produktach roślinnych. W dużej części jest niestrawny dla organizmu. Tylko częściowo jest rozkładany przez enzymy występujące w przewodzie pokarmowym. Ale ma swoje zalety. Jakie? Zaraz o tym powiem. Najpierw zobaczmy co zawiera.

Co zawiera błonnik

  • Pektyna
  • Inulina
  • Celuloza
  • Hemicelulozy
  • Lignina
  • Guar
  • Agar

Rozróżnia się substancje rozpuszczalne w wodzie i te nierozpuszczalne w wodzie. Rozpuszczalne – można odnaleźć głównie w owocach oraz warzywach. A nierozpuszczalne występują w produktach pełnoziarnistych. Błonnik nierozpuszczalny wiąże znacznie mniej wody, niż ten rozpuszczalny.

błonnik
Błonnik/pixabay.com

Błonnik – zalety

  • Może wiązać wodę w organizmie, czyli jest środkiem pęczniejącym i wypełniającym. W efekcie stymulowana jest perystaltyka jelit. Ale trzeba tu zaznaczyć, że zbyt duża ilość błonnika będzie prowadziła do zaparć.
  • Pozytywnie oddziałuje również na florę jelitową, ponieważ jest pożywką dla dobrych bakterii jelitowych. Dzięki temu mogą się one łatwo namnażać, jeśli oczywiście wystarczająca ilość błonnika jest dostarczana do organizmu.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych chorób – na przykład miażdżycy, zawału serca i cukrzycy typu 2. Dzięki temu poziom cukru we krwi rośnie powoli po jedzeniu. Dlatego diabetycy mogą go wprowadzić do codziennej diety.
  • Obniża poziom cholesterolu i może obniżać poziom lipidów we krwi
  • Dzięki odpowiedniej ilości błonnika niektóre nowotwory występują rzadziej
  • Może zapobiegać też hemoroidom

Jest prawie bezkaloryczny, ponieważ w większości jest niestrawiony. Ale jednocześnie produkty pełnoziarniste z dużą zawartością błonnika – takie jak chleb pełnoziarnisty, czy makaron mogą zawierać większą ilość kalorii. Dziennie zaleca się spożywać 30 g błonnika. Więc tej dawki raczej nie powinno się przekraczać.

Żywność bogata w błonnik

  • Owoce – jabłka, gruszki, jagody, kiwi, owoce cytrusowe
  • Warzywa – ziemniaki, brokuły, marchew, groszek, kapusta
  • Produkty pełnoziarniste – chleb razowy, makaron razowy
  • Orzechy i nasiona
  • Rośliny strączkowe
  • Suszone morele i suszone śliwki

U osób bardziej wrażliwych mogą wystąpić wzdęcia po spożyciu większej ilości błonnika. Wiąże się on nie tylko z wodą, ale i z minerałami oraz pierwiastkami śladowymi. Tak więc przy zbyt dużym spożyciu go mogą wystąpić ich niedobory.

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł