Cykoria – Właściwości Lecznicze

Cykoria – Właściwości Lecznicze
26 grudnia, 2019 admin

Cykoria

Cykoria podróżnik (Cichorium intybus L.) jest bogata w witaminy i minerały, którymi może wzbogacić codzienne menu. Można ją spotkać także pod nazwą podróżnik błękitny.
Jest świeżym warzywem zimowym, o barwie jasnej biało-żółtej i delikatnym aromacie.

Można ją dobrze zintegrować z sałatkami, daniami warzywnymi lub zapiekankami. Białe liście smakują dobrze, gdy są świeże z dodatkiem niewielkiej ilości soku owocowego, miodu lub mandarynek, jabłek, awokado, a nawet z dodatkiem kopru włoskiego. Zawiera tylko 17 kcal na 100 gram.

Można powiedzieć, że to narodowe warzywo Belgów, bo zjada się tam 8 kg cykorii na głowę rocznie.

Z czego wynika gorzki smak cykorii? Z laktukopikryny. Ta gorzka substancja wspomaga trawienie. Pomaga w stymulowaniu trzustki i pęcherzyka żółciowego. Ma też działanie przeciwbólowe oraz hipotensyjne (obniża ciśnienie krwi).

Cykoria – Składniki Aktywne

  • Witaminy dla nerwów i układu odpornościowego – zwłaszcza witamina B1 i B2 dbają o nasze nerwy. Inne witaminy zawarte w cykorii to: B3, B5, B6, B7, B9, A, C, E. Te z grupy B są także ważne dla metabolizmu. Z kolei witamina C wzmacnia układ odpornościowy. Regularnie spożywając to warzywo można uchronić się przed kaszlem i katarem
  • Minerały dla krwi i mięśni – tu na uwagę zasługuje żelazo, ponieważ znajduje się w liściach. Organizm potrzebuje tego pierwiastka do tworzenia krwi, ale też do obrony immunologicznej. Pomaga w zwalczaniu wirusów i bakterii. Warto zwrócić też uwagę na obecność potasu, który przeciwdziała wysokiemu ciśnieniu krwi. Cykoria posiada również sporo wapnia, potrzebnego do metabolizmu kości i do zapobiegania osteoporozie. Wapń wspiera też pracę mięśni. Przy każdym skurczu mięśni uwalniany jest wapń. Chciałabym tu powiedzieć, że skurcze mięśni nie zawsze muszą być oznaką niedoboru magnezu, czasem może to być niedobór wapnia
  • Błonnik pokarmowy dla jelita – cykoria zawiera dużą ilość błonnika, który pozytywnie wpływa na układ pokarmowy. Pęcznieje w jelicie i promuje jego ruchliwość. Dzięki temu zawartość jelita szybciej może przesuwać się. Błonnik też hamuje rozprzestrzenianie się patogennych zarazków. Warzywo to zawiera inulinę z włókna prebiotycznego, która wzmacnia florę jelitową. Jest też pożywieniem dla dobrych bakterii jelitowych

Cykoria – Kolejne Składniki Aktywne

  • Gorzkie substancje dla wątroby i trzustki – glikozyd intybina zawarta w cykorii jest korzystna dla wątroby, żółci i jelit. Gorzkie substancje zwiększają produkcję kwasów żółciowych, a z drugiej strony zapewniają, że te kwasy i cholesterol są ponownie wydalane. A to chroni jelito, ponieważ jeśli kwasy żółciowe znajdują się zbyt długo w ścianie jelita, to wzrasta ryzyko nowotworu jelita grubego. Gorzkie substancje sprzyjają też uwalnianiu enzymów trawiennych w trzustce, żołądku i jelitach. Dzięki temu pokarm szybciej i łatwiej jest trawiony. Enzymy też zwiększają dostępność składników odżywczych
  • Kwercetyna na reumatyzm lub dnę moczanową – to barwnik roślinny o działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym. Kwercetyna chroni też mózg i zapobiega udarowi. Czerwona cykoria jest szczególnie bogata w czerwone barwiki roślinne, antocyjany. Sprzyjają one naszemu sercu i zwalczają wolne rodniki. Można powiedzieć, że jest to warzywo spowalniające procesy starzenia
cykoria właściwości lecznicze
Cykoria – Właściwości Lecznicze/pixabay.com

Korzeń Cykorii Podróżnika

Warto też zwrócić uwagę na korzeń cykorii podróżnika, gdyż jest używany w kuchni od XVII wieku. Jest stosowany jako substytut kawy. Praży się go i mieli drobno. To napój wzmacniający zdrowie. Zawiera błonnik i melanoidyny – działają przeciwutleniająco. Zmniejszają ryzyko nowotworów i chorób neurodegeneracyjnych, na przykład takich jak choroba Parkinsona.

Cykoria – Właściwości Lecznicze

  • Poprawia trawienie
  • Wzmacnia układ odpornościowy, zwalcza bakterie i wirusy
  • Cykoria jest dobrym warzywem dla osób, które liczą kalorie i odchudzają się, gdyż gorzkie substancje pobudzają spalanie tłuszczu
  • Liście cykorii mają również działanie moczopędne i regulują równowagę kwasowo-zasadową
  • Korzystnie wpływa na wątrobę i trzustkę
  • Zapobiega chorobom jelit
  • Małe ilości liści cykorii łagodzą wzdęcia, a duże nasilają je, ponieważ w tym przypadku inulina może stymulować zwiększoną aktywność jelit
  • Obniża poziom cukru we krwi
  • Obniża ciśnienie krwi
  • Łagodzi ból

Jeśli wykazujesz wrażliwość na gorzki smak, to unikaj cykorii z zielonymi zakończeniami liści, bo one są szczególnie gorzkie. Można też zamoczyć cykorię w osolonej wodzie na kilka minut to zniweluje gorzki smak.

Cykoria jest bardzo zdrowa i wszechstronna w użyciu. Ma wspaniały aromat, a liście są delikatne i chrupiące. Jeśli chodzi o gusta to jedni uważają, że dobrze smakuje, a inni kręcą nosem, że za gorzka jest 🙂

Przeczytaj też:

Zdjecia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA