Dieta Przeciwzapalna

Stany Zapalne

Dieta przeciwzapalna może wiele dobrego wnieść w proces powrotu do zdrowia. Obecnie coraz więcej osób na świecie boryka się z przewlekłymi stanami zapalnymi w organizmie.

Choroba zapalna – taka jak zapalenie stawów jest już jak epidemia we współczesnym świecie. Nie zawsze, aczkolwiek często nasza codzienna dieta jest powiązana z tym jak się potem czujemy. Są też inne przyczyny, które wywołały stan zapalny i należy również go gasić każdego dnia, żeby nie rozprzestrzeniał się z czasem na inne organy i nie dokładał kolejnych dolegliwości w ciele.

Zapalenie – objawy

Nadmierne reakcje zapalne w organizmie mogą przyczynić się do takich chorób jak – zapalenie stawów, osteoporoza, stwardnienie rozsiane, nowotwór, nadciśnienie, choroba Alzheimera, czy cukrzyca.

Stan zapalny może dawać o sobie znać w postaci pojedynczych objawów np. na twarzy pojawia się trądzik lub pojedyncze wypryski. A w przypadku nieleczonego zapalenia tarczycy pryszcze pojawiąją się na szyi. Stan zapalny może też rozprzestrzenić się na cały organizm np.  zatruwa krew i próbuje wywoływać reakcje zapalne w mózgu, a to może objawiać się problemami z pamięcią i koncentracją uwagi lub obniżonymi funkcjami poznawczymi, wywołuje też stany lękowe lub podsyca stres.

Podstawowymi objawami zapalenia są: zaczerwienienie, ciepło, gorączka, obrzęk, ból lub złe samopoczucie, brak energii do działania.

Zapalenie często zaczyna się w sposób niezauważalny, ale rozwijając się z czasem staje się dokuczliwe w codziennym funkcjonowaniu. Stan zapalny męczy organizm.

Zwykle stan zapalny jest naturalnym mechanizmem obronnym. Styl życia i niezdrowa dieta mogą wywoływać przewlekłe ogniska zapalne w ciele.

Zapalenie – przyczyny

  • Infekcje wirusowe i bakteryjne
  • Dieta uboga w składniki odżywcze i nadmiernie zakwaszająca organizm
  • Zbyt mało światła słonecznego
  • Brak ruchu
  • Deficyt snu
  • Nadmierny stres
  • Toksyny ze środowiska
  • Alergeny
  • Grzyby

Aby poradzić sobie ze zwykłymi wirusami przeziębienia organizm reaguje gorączką. Należy więc wzmacniać swój układ odpornościowy.

Ale czy zawsze silny układ odpornościowy jest dobrym rozwiązaniem w walce z przewlekłymi stanami zapalnymi ? Nie zawsze. Dlaczego ? Dlatego, że przy chorobach autoimmunologicznych może nastąpić odwrotna sytuacja, ponieważ układ odpornościowy zamiast wspierać organizm atakuje własne komórki, bo ich nie rozpoznaje jako własne, tylko jako intruzów. Więc im silniejszy będzie w tych przypadkach układ odpornościowy tym silniej będzie nakierowany na zwalczanie własnych komórek ciała. No nie są to łatwe przypadki, ale też występują, dlatego chciałam o nich wspomnieć.

dieta przeciwzapalna
Dieta przeciwzapalna/pixabay.com

Dieta przeciwzapalna

Przeciętna zachodnia dieta jest przeładowana mączkami, cukrem rafinowanym, białkami zwierzęcymi i słabej jakości tłuszczami. W efekcie dochodzi do niedoboru witamin i minerałów w organizmie oraz do nierównowagi kwasowo-zasadowej. Dlatego podam tu przydatne informacje jak sobie pomóc naturalnymi metodami.

Aby zachować zdrowie ważna jest alkaliczna dieta zawierająca przeciwutleniacze –takie jak witamina A, C, E, selen, miedź, cynk, kwasy tłuszczowe omega-3 oraz inne witaminy i minerały w codziennym pożywieniu.

Niedobór magnezu może sprzyjać przewlekłemu zapaleniu, więc pamiętajmy o tym.

Żywność z magnezem –pestki słonecznika, pestki dyni, mak, migdały, komosa ryżowa, proso, ryż pełnoziarnisty, botwina, bazylia, algi morskie, pokrzywa, szpinak, majeranek, szałwia.

Produkty hamujące stan zapalny – przykłady

  • Surowa kapusta kiszona, ponieważ poprawia trawienie i wspomaga florę jelitową, chroni przed stanem zapalnym
  • Szpinak, gdyż oprócz witamin i minerałów zawiera karotenoidy i flawonoidy, które działają przeciwzapalnie i antynowotworowo. Szpinak jest dobrym przeciwutleniaczem.
  • Brokuły, dlatego że posiadają witaminę C oraz odtruwające składniki odżywcze np. sulforafan oraz glukozynolany. Brokuły mają też dużo kaempferolu, dzięki temu zmniejszają działanie alergenów w organizmie.
  • Czosnek i cebula, bo zawierają kwercetynę (flawonoid). Działają przeciwzapalnie
  • Imbir i kurkuma, ponieważ są silnymi naturalnymi środkami gaszącymi stany zapalne
  • Wiśnie, gdyż zawierają przeciwutleniający barwnik roślinny, który hamuje procesy oksydacyjne w ciele. Wiśnie działają też przeciwbólowo
  • Papaja i jagody, bo mają działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające
  • Olej lniany i olej konopny oraz orzechy włoskie, dlatego, że zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Zawierają kwas alfa-linolenowy, który jest w stanie neutralizować procesy zapalne
  • Ryby morskie, ze względu na zawartość omega-3

Woda w diecie przeciwzapalnej

Zdrowa dieta przeciwzapalna to też czysta woda pitna, dlatego pij regularnie wodę bogatą w minerały bez fluoru o lekko zasadowym pH (od pH 7) z głębokich studni mineralnych lub filtrowaną wodę z kranu. Istnieją filtry za pomocą których można uzyskać wodę o lekko zasadowym pH.

Dobrze odżywiony organizm i nawodniony prawidłowo łatwiej pozbywa się zanieczyszczeń i prozapalnych toksyn. Przy wystarczającej ilości wody nerki i drogi moczowe są odtruwane i wypłukiwane, dlatego warto o to zadbać. Również układ limfatyczny przy wystarczającej ilości wody jest oczyszczany i zapobiega zapaleniu, a więc wniosek nasuwa się sam 🙂

Warto pić też wodę z cytryną, ponieważ przyspiesza odkwaszanie i usuwanie szkodliwych substancji z organizmu. Cytryna działa też przeciwzapalnie.

Jak widać dieta przeciwzapalna jest łatwa do zastosowania w domu, z produktów żywnościowych łatwo dostępnych. Korzystajmy więc z tego co daje nam natura 🙂

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł