Dysbioza Jelitowa

Dysbioza Jelitowa
1 lutego, 2021 admin

Dysbioza Jelitowa

Dysbioza jelitowa, inaczej dysbakterioza jelita to po prostu zespół cieknącego jelita. Stan nierównowagi występujący we florze bakteryjnej w tym obszarze i zwiększona przepuszczalność jelit. Te jakościowe i ilościowe zmiany zachodzące w jelitach prowadzą do zaburzenia homeostazy, a to przekłada się na pogorszenie stanu zdrowia.

W zależności od czynnika, który destabilizuje równowagę flory bakteryjnej, można zaobserwować różną intensywność dysfunkcji narządów i problemy metaboliczne.

Dysbioza jelit może występować jako niezależna choroba lub może dołączyć do innych chorób zakaźnych i niezakaźnych, przyczyniając się do powstawania większości chorób przewlekłych. Jakich? Na przykład alergii, chorób autoimmunologicznych, a nawet nowotworów.

Brzmi groźnie i poważnie? Wiem. Nikt nie chce chorować. A czy każdy chce stosować profilaktykę wspomagającą pracę własnych jelit? Czy aby na pewno o to dbamy na co dzień?

A czy wiesz, że długotrwały stres doprowadza do destrukcji warstwy śluzowej jelita, która właśnie jest miejscem bytowania bakterii jelitowych. Stres wpływa na aktywację podwzgórza. Pod wpływem stresu zostaje wydzielany hormon kortykoliberyna (CRH).

A kortykoliberyna co robi? Pobudza przysadkę do wydzielania hormonu adrenokortykotropowego (ACTH). Jedną z pierwszych reakcji organizmu na stres jest właśnie wzrost stężeniea ACTH we krwi. Pośrednio hormon ten wpływa na gospodarkę białkową, mineralną i węglowodanową organizmu. Więc jakie mogą być skutki uboczne? Na przykład obrzęk wywołany zaburzeniem gospodarki mineralnej, problemy z krążeniem, odczyn alergiczny, wzrost ciśnienia tętniczego i spadek pH soku żołądkowego.

Zdrowie Zaczyna się w Głowie…

Zdrowie zaczyna się w głowie, ponieważ to jakiej jakości wybierasz swoje myśli rzutuje na procesy chemiczne zachodzące w Twoim ciele. I co z tego? A to, że odbija się to również na kondycji jelit, ponieważ to co decydujesz się zjeść organizm będzie musiał przetrawić, a treść pokarmowa która musi przejść przez jelita może wesprzeć lub sabotować pracę jelit. To Ty podejmujesz decyzje – więc wybieraj dobrej jakości myśli i uczucia oraz jedz to co wspiera Twoje zdrowie. W procesie utrwalania dobrych decyzji zdrowotnych może Cię wesprzeć Planer Zdrowia, który przygotowałam dla Was. Znajdziesz Planer w zakładce Bonusy lub klikając bezpośrednio tutaj.

Hormon kortykoliberyna (CRH) uwalnia z komórek tucznych substancje o działaniu antybiotycznym, które niszczą bakterie. A ginące bakterie odsłaniają błonę kosmków jelitowych, a to sprzyja drożdżakom Candida, przedostają się do krwi i powstaje np. grzybica. Więc zawartość jelit zamiast zostać strawiona i w resztkach wydalona przedostaje się do krwi i wywołuje stany zapalne.

Kiedy powstałe w wyniku nadmiernej przepuszczalności jelit zmiany są długotrwałe to prędzej czy później przyczynią się do powstania różnych chorób, ponieważ układ odpornościowy staje się nadreaktywny na przenikające antygeny. A to wywołuje uszkodzenia w różnych obszarach ciała np. powstaje alergia, celiakia, choroby autoimmunologiczne, reumatoidalne zapalenie stawów oraz stwardnienie rozsiane.

To jak ocenić stan szczelności jelit? W takim przypadku określa się stan stężenia zonuliny w kale. Podwyższony jej poziom uznawany jest za marker rozszczelnienia jelita.

dysbioza jelitowa
Dysbioza Jelitowa/pixabay

Dysbioza Jelitowa Przyczyny

Jest tego sporo, wymieńmy zatem główne przyczyny:

  • Stres i to zarówno ten przewlekły jak i nagły
  • Farmakoterapia – antybiotyki, NLPZ – czyli niesteroidowe leki przeciwzapalne, leki hormonalne, immunosupresyjne, cytostatyczne i inne
  • Zbyt niska kwasowość treści żołądkowej, czyli pH 3,5 i wyższe
  • Zbyt niskie spożywanie świeżych, surowych warzyw
  • Nadmiar węglowodanów, tłuszczów lub białka
  • Za mało błonnika w diecie
  • Spożywanie żywności zawierającej konserwanty, barwniki, słodziki
  • Niskie spożycie wody
  • Chemioterapia, radioterapia, promieniowanie jonizujące
  • Pozostałości nawozów sztucznych oraz toksycznych środków ochrony roślin
  • Chemia domowa – dezynfekcja rąk, podłóg itd.
  • Niektóre kosmetyki
  • Usunięcie wyrostka robaczkowego
  • Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem np. smog
  • Długotrwały i intensywny wysiłek fizyczny np. sport wyczynowy

Poznaliśmy przyczyny, to poznajmy też skutki dysbiozy jelit…

Dysbioza Jelitowa Skutki

  • Dominacja drobnoustrojów chorobotwórczych i patogennych np. Candida, Yersinia, Klebsiella, E.coli
  • Nasilenie procesów gnilnych i fermentacyjnych w jelitach. Tworzą się również toksyczne metabolity. W warunkach beztlenowych, pod wpływem bakterii beztlenowych powstają produkty końcowe metabolizmu białek, są to kwasy organiczne – amoniak, aminy, metan, siarkowodór, skatol, indol itd.
  • Destabilizacja pracy jelita cienkiego i dwunastnicy
  • Namnażanie się bakterii patogennych powoduje w jelicie grubym ubytek bakterii Akkermansia municifila, więc w efekcie dochodzi do zaniku w nim warstwy śluzowej i dezaktywację bakterii Fecalibacterium preusnitzi, produkujących kwas masłowy, który pełni rolę ważnego neuroprzekaźnika (kwas gamma-aminomasłowy) o działaniu hamującym w całym układzie nerwowym. Warto też wspomnieć, że kwas masłowy jako substrat jest używany przez komórki nabłonka jelitowego do produkcji energii. Zanik warstwy śluzowej jest początkiem powstawania stanu zapalnego. Jakie jest fizjologiczne znaczenie kwasu masłowego? Oddziałuje on na ścianę jelit, florę bakteryjną jelit, narządy i tkanki poza przewodem pokarmowym, po wchłonięciu go do krwi. Sprzyja więc utrzymaniu prawidłowej struktury oraz funkcji jelit
  • Zaburzenia trawienia, ponieważ patogenne mikroorganizmy niszczą enzymy trawienne
  • Niedobory pokarmowe, pomimo prawidłowego odżywiania np. niedobór witamin rozwija się, dlatego że zmniejsza się synteza ze strony normalnej mikroflory i również ubytki w mikro- i makropierwiastkach, gdyż przy zaburzonej mikroflorze nieprawidłowo się wchłaniają i biotransformują w żołądku i jelitach np. selen, jod, cynk, witamina D3
niedobory pokarmowe
Niedobory pokarmowe/pixabay

Nierównowaga Mikroflory Jelitowej

Nierównowaga w jelitach ma także wpływ na samopoczucie, ponieważ nie tylko obrywają narządy wewnętrzne przy braku równowagi jelitowej, ale też umysł. Jak to się objawia? Najczęściej stanami depresyjnymi, pesymizmem, lękami, nerwowością etc.

Więc jak sobie pomóc przy powrocie do równowagi? Zwróć uwagę na pomocne probiotyki. Możesz stosować je z natury lub można wspomagać się gotowymi probiotycznymi kapsułkami. Wyboru dokonaj sama lub sam.

Jak Wyleczyłam Jelita…

Ja powiem ze swego doświadczenia jak ja poradziłam sobie kilka lat temu z bólem jelit. Pracowałam wtedy w Niemczech i zdarzało mi się w mojej pracy również dźwigać. Wtedy zaczęłam odczuwać nie tylko ból kręgosłupa, ale też ból jelit w nocy, tak silny, że płakałam z bólu.

Wiedziałam, że mogę liczyć tylko na siebie wtedy. Co zrobiłam? Poszłam do księgarni Thalia (to sieć piętrowych księgarni w DE). Stanęłam przed półkami z książkami o leczeniu naturalnym i zaczęłam czytać, przeglądać, wyciągać wnioski z tego co przeczytałam. Przeprowadziłam na sobie mały eksperyment. Trwał nieco ponad 3 miesiące. Postanowiłam na własną rękę wyleczyć swoje jelita. Wtedy na czas eksperymentu wywróciłam swoje nawyki żywieniowe do góry nogami. Po którymś bardzo silnym bólu nocnym przeszłam z dnia na dzień na dietę bezglutenową, bez laktozy i bez słodyczy. Czy wytrwałam? Tak. Jak było? Ciężko. Udało się zregenerować jelita i bóle ustąpiły? Tak.

Na śniadanie gotowałam sobie bataty lub rosół z kości ze szpikiem kostnym (ciężko go dostać w Niemczech, ale znalazłam go w sieci sklepów EDEKA), a na oleju kokosowym smażyłam np. naleśniki gryczane.

Co jadłam jeszcze? Najpierw prawie wszystko wyeliminowałam z diety i przez pierwsze 3 dni gotowałam tylko ten rosół ze szpikiem kostnym i warzywami. Stopniowo zwiększałam ilość składników o kolejne warzywa i owoce i mięso drobiowe. Nie kupowałam pieczywa bezglutenowego, bo go nie lubię, jest obżydliwe w smaku i sporo w nim konserwantów. Więc jak sobie radziłam? Czasem piekłam chleb – ale wtedy na mące gryczanej. Kupowałam również w sieci Rossmann, sklepach DM i w sklepie Alnatura gotowe chrupkie pieczywo gryczane i ryżowe.

Stosowałam tłoczony na zimno olej kokosowy, olej lniany, a olej z czarnuszki doraźnie przy bólach. Jadłam kiszone ogórki, kiszoną kapustę etc. To wszystko po to, żeby zregenerować jelita, to trwa około właśnie 3 miesięcy. Obecnie jem gluten i piję mleko z laktozą i nie mam z tym problemu. Czy było warto tak się poświęcić? Uważam, że tak, w tamtym czasie to był najlepszy z możliwych moich wyborów zdrowotnych. Wytrwałam i zwyciężyłam. Od tamtej pory ból jelit nigdy nie powrócił. Czasem nawet jem słodycze 🙂

Jak wspieram obecnie swoje jelita? Nadal kiszone ogórki, czasem kiszona kapusta, ale też sięgam po probiotyki w kapsułkach dobrej jakości.

Niedawno zostałam zapytana czy chciałabym przetestować na sobie pewien probiotyk. Z uwagi na to, że jest dobrej jakości to się zgodziłam. Jak się czuję po nim? Dobrze. Należy do probiotyków z górnej półki jakościowej. Więc śmiało mogę polecić. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat, to zajrzyj klikając tutaj.

Jednocześnie bardzo dziękuję firmie, która udostępniła mi ten probiotyk do przetestowania na sobie. Przechowywałam kapsułki probiotyku w lodówce.

Pamiętaj, że równowaga mikroflory jelitowej jest bardzo ważna nie tylko po antybiotykoterapii, ale również przez cały czas, dla utrzymania dobrej kondycji całego ciała od wewnątrz 🙂

Zdjęcia: pixabay

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments