Gryka – Właściwości lecznicze

Gryka – Właściwości Lecznicze

Gryka, a dokładnie jej właściwości lecznicze są istotne dla nas. A czy wiesz, że gryka pomaga w nadciśnieniu, cukrzycy i żylakach. W Polsce kasza gryczana jest powszechnie dostępna w dyskontach i marketach, natomiast w Niemczech miałam problem, żeby ją kupić, nawet w tak dużej sieci jak Edeka musiałam nieźle się nabiegać po sklepie, żeby znaleźć półkę z kaszą, która nie stoi tak jak u nas koło ryżu, czy mąki – tam jest obecna tylko na regałach ze zdrową żywnością i to za odpowiednio wysoką cenę.

Nie docenia się kaszy gryczanej. Bo? bo dla wybrednych podniebień jest po prostu zbyt jałowa w smaku. Można ją doprawić na przykład przyprawami ziołowymi 🙂 sosem itd. Kiedy na plan pierwszy wysuwa się zdrowie to nie warto skupiać się tylko na smaku, bo to zbytnie uproszczenie. Można odwrócić pytanie i zapytać czy to co smaczne, aby na pewno zawsze sprzyja naszemu zdrowiu? Pytanie pozostawiam otwarte, do własnych przemyśleń każdego… 🙂

Sadzonki gryki obfitują w enzymy, składniki odżywcze, wysokiej jakości minerały oraz łatwo przyswajalne białka. Gryka nie jest zbożem, dlatego jest bezglutenowa. Jest też wolna od lektyny pszennej.

Lektyny to białka, które w przypadku pszenicy nazywa się aglutyninami pszennymi. Mogą dostać się do krwioobiegu i łączyć się z czerwonymi krwinkami – w ten sposób może gęstnieć krew. W rezultacie może się zwiększyć ryzyko zaburzeń krążenia, udarów, zakrzepicy i zawałów serca.

Lektyny pszenne mogą niekorzystnie wpływać na jelita i przyczyniać się do rozwoju procesów zapalnych. Przy okazji podrażniają florę jelitową i prowadzą do zwiększonej przepuszczalności błony śluzowej jelit. A to staje się przyczyną chorób autoimmunologicznych.

Kasza Gryczana – Wysokiej Jakości Białko

Kasza gryczana jest doskonałym uzupełnieniem diety, aby nastąpiła poprawa zdrowia oraz w celu zminimalizowania ryzyka różnych chorób. Gryka jest nie tylko wolna od szkodliwych substancji, ale też znacznie bogatsza w wysokiej jakości składniki odżywcze niż zwykłe zboża. Mimo iż kasza gryczana zawiera nieco mniej białka niż pszenica, to jednak posiada wszystkich 8 niezbędnych aminokwasów w korzystniejszym profilu aminokwasowym niż płatki zbożowe.

Gryka Obniża Poziom Cukru we Krwi

Gryka do idealne pożywienie dla diabetyków i osób które powinny kontrolować poziom cukru we krwi, ponieważ zawiera D-chiro-inozytol, który może regulować poziom cukru we krwi. Jest to łatwy i niedrogi sposób na obniżenie poziomu cukru oraz na zmniejszenie ryzyka powikłań cukrzycowych.

Gryka Obniża Ciśnienie Krwi

Gryka zawiera rutynę. Badanie z ekstraktem z kiełkującej gryki wykazało, że znacznie zmniejszyło się uszkodzenie oksydacyjne w ściankach naczyń krwionośnych, a w rezultacie obniżyło się ciśnienie krwi.

Gryka Przeciwko Żylakom

Tutaj też istotna jest rutyna. Więc gryka może być pożywieniem dla osób cierpiących na żylaki i stwardniałe tętnice. Rutyna wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, podobnie jak ściany naczyń włosowatych. Zapobiega żylakom i hemoroidom.

Kiedy naczynia krwionośne są osłabione, to krew i płyn gromadzą się i przedostają do sąsiedniej tkanki, a to może prowadzić do hemoroidów i żylaków.

Gryka Reguluje Poziom Cholesterolu

Gryka zapewnia błonnik i duże ilości lecytyny. Pomagają one regulować poziom cholesterolu. Lecytyna hamuje mechanizm odpowiedzialny za wchłanianie cholesterolu przez błonę śluzową jelit. W ten sposób cholesterol jest wydalany.

gryka - właściwości lecznicze
Gryka – Właściwości Lecznicze/pixabay.com

Gryka Chroni Wątrobę

Wspomniana lecytyna jest także ważnym składnikiem odżywczym dla komórek wątroby. Gdy w diecie brakuje lecytyny wtedy komórki wątroby nie działają już z pełną siłą, dlatego słabiej detoksykują organizm.  Gryka pomaga zachować wątrobie dobrą kondycję i wydajność.

Gryka Poprawia Zdolność Umysłową

Mózg ludzki zawiera od 20-25% fosfolipidów, podobnie jak w lecytynie. Szczególnie kiełkująca gryka może zwiększyć aktywność mózgu. Regularne spożywanie pokarmów zawierających lecytynę może pomóc w zapobieganiu lękom, depresji, zmęczeniu psychicznemu oraz poprawia zdolność umysłową.

Kiełkująca Gryka – Skład

Podczas kiełkowania gryka zwiększa zawartość składników odżywczych np. magnezu, żelaza i cynku. Osiągają wyższą biodostępność, a białka stają się łatwo przyswajalne. Sporo w kiełkującej gryce bioflawonoidów i koenzymu Q10. Posiada również wszystkie witaminy z grupy B, oprócz B12. Ponadto mieści w sobie magnez, mangan, selen.

Sadzonki Gryki w Kuchni

Można je stosować bardziej wszechstronnie niż suche ziarno. Czyli można je mieszać z pasztecikami i z innymi gotowanymi potrawami. Nadają się do jedzenia na surowo. Są doskonałe do sałatek i musli lub do zwykłego skubania 🙂

Jak Kiełkować Grykę Niepaloną

2/3 szklanki gryki wsypać do miski i dodać 2-3 razy więcej wody o temperaturze pokojowej. Dobrze wymieszać, żeby na powierzchni wody nie pozostały ziarenka. Moczymy ziarenka przez około godzinę. Muszą dobrze nasiąknąć. Jednak zbyt długie namaczanie hamuje proces kiełkowania.

Następnie przecedzamy przez sitko i odstawiamy grykę. Płuczemy ją zimną wodą 2-3 razy dziennie przez 2 dni. Pojawi się lepka substancja na kaszy gryczanej – to jest skrobia. Spłukujemy ją dokładnie. Najpierw pojawią się małe brązowe plamki na kaszy, a następnie zacznie kiełkować.

Tylko kasza gryczana niepalona, czyli jasna, nadaje się do kiełkowania!

gryka właściwości lecznicze
Gryka – Właściwości Lecznicze/pixabay.com

Gryka – Poziom Kalorii

To ile energii musi człowiek codziennie dostarczać swojemu ciału zależy od płci, wieku, zdrowia i od potrzeb fizycznych. Sportowiec zużywa znacznie więcej kalorii niż pracownik biurowy. Więc musi jeść więcej, a przede wszystkim jedzenie wysokiej jakości. Pszenica i gryka mają podobny bilans energetyczny.

Gryka zawiera 340 kilokalorii (1422 kJ) na 100 g. Pszenica ma 339 kilokalorii. Natomiast oba te produkty zawierają poza tym różny skład.

Zawartość tłuszczu w gryce to 1,73 grama, a w pszenicy 2,5 grama. Zakładając, że przeciętny dorosły nie powinien spożywać więcej niż 60 gramów tłuszczu dziennie, to pseudo-zboża (gryka) będą lepszym wyborem, przynajmniej dla tych którzy chcą schudnąć lub utrzymać wagę.

Kasza Gryczana – Składniki Odżywcze

Gryka jest bogata w wysokiej jakości kwasy tłuszczowe i aminokwasy. Ciało potrzebuje aminokwasów do funkcjonowania oraz regeneracji. Jednym z najważniejszych aminokwasów jest lizyna. Gryka zawiera jej 499 miligramów w 100 gramach, a dla porównania pszenica tylko 187 miligramów. Inne aminokwasy obecne w kaszy gryczanej to – izoleucyna i leucyna, cysteina, tyrozyna, alanina, glicyna, histydyna, seryna i kwas glutaminowy.

Białka są naturalnymi składnikami wielu narządów ludzkich. Przypisane są im różne zadania. Między innymi dostarczają energii. Dlatego, aby osiągnąć pożądaną wydajność białka muszą być dostarczane z pożywieniem. Gryka dostarcza 9,07 g białka, a pszenica 9,84.

Węglowodany w pszenicy i gryce występują w tych samych ilościach od 71-72 g na 100 gramów.

Gryka zawiera 2 mikrogramy witaminy A i 13 mikrogramów beta-karotenu i 5105 mikrogramów witamin z grupy B. Posiada też 50 mikrogramów kwasu foliowego. Z kolei witamina E to 844 mikrogramy.

Kasza gryczana to też minerały i pierwiastki śladowe – wapń, chlor, potas (324 mg), magnez (85 mg), sód, fosfor (254 mg), siarka (80 mg). Wartości odnoszą się do występowania w 100 gramach.

Ponadto w kaszy gryczanej znajdziemy żelazo (3,2 mg), fluor, jod, miedź (900 mikrogramów), mangan, cynk (2,5 mg). Dla porównania pszenica zawiera tylko 185 mikrogramów miedzi, również pszenica ma niższe wartości podanych tu pierwiastków śladowych.

Podsumowanie…

Przy szybkim tempie życia organizm nie jest w stanie się dobrze detoksykować. A to może uszkadzać wątrobę.

Kasza gryczana może chronić przed zakwaszeniem organizmu, które jest przyczyną wielu chorób, a zwłaszcza procesów zapalnych. Procesy zapalne trwające długo mogą być odpowiedzialne np. za rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów.

Dieta ma wpływ na samopoczucie psychiczne. Dlatego warto zwrócić uwagę na kiełki gryki pod tym kątem, gdyż posiadają fosfolipidy, które działają przeciwlękowo i poprawiają nastrój. W zarodkach gryki są one w szczególnie dużym stężeniu.

W gryce jest też błonnik, więc pozytywnie to wpływa na układ trawienny.

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA