Koper Włoski

Koper Włoski

Koper włoski ma wszechstronne zastosowanie, dlatego jest dość popularny. Interesują się nim pszczoły 🙂 Powstaje miód na bazie kopru włoskiego. Roślina ta zaznacza też swoją obecność w syropach. W kuchni również korzystamy z kopru. Jego owoce, czyli nasiona są popularną przyprawą kuchenną. Z kolei bulwa jest pożywna i występuje jako składnik sałatek. Najczęściej w trzech odmianach.

We Włoszech jest on regularną częścią menu, gdyż mieszkańcy są świadomi jego dobrodziejstw. A statystyczne średnie spożycie go w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku wynosi ponad 5 kg.

Herbata z kopru włoskiego pomaga na wzdęcia i kaszel oraz ogólny niepokój. Więc przyda się w okresach większego rozdrażnienia, ponieważ wyciszy nerwy.

Koper Włoski – Właściwości

Silny aromat kopru włoskiego wynika z wysokiej zawartości olejków eterycznych. Wspomagają trawienie i działają przeciwzapalnie. Wzmacniają żołądek. Pobudzają krążenie krwi. Stymulują aktywność wątroby i nerek. Olejki te ulatniają się jednak podczas gotowania, dlatego lepiej spożywać bulwę na surowo przyrządzoną.

Regularne spożywanie kopru dostarcza do organizmu składniki odżywcze. Bulwa zawiera dużo potasu – w 100 g mieści się 395 mg potasu. Dzięki temu można uchronić się przed jego niedoborem w organizmie. Potas może sprzyjać w zapobieganiu wysokiemu ciśnieniu, czy problemom z nerkami. Wpływa też na stan kości i zmniejsza ryzyko udaru.

100 g kopru zaspokaja 10% dziennego zapotrzebowania na wapń, czyli daje ok. 110 mg wapnia.

Żelazo również zaznacza się w tej roślinie. W 100 gramach znajduje się 2,7 mg żelaza, które jest niezbędne do transportowania tlenu w ciele. Dzięki temu proces ten zachodzi prawidłowo. Żelazo wzmacnia mięśnie i przyczynia się do poprawy kondycji cery. Ważne jest również dla dobrej kondycji włosów, paznokci oraz błon śluzowych.

Koper włoski zawiera beta-karoten. W organizmie ulega on przekształceniu w witaminę A. To istotna witamina dla oczu, wzrostu, dobrego stanu błon śluzowych, komórek krwi i metabolizmu. 100 gram zawiera tyle beta-karotenu, że może wytwarzać około 0,8 mg witaminy A w ciele. A dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę to 1 mg.

koper włoski
Koper Włoski/pixabay.com

Koper Włoski ciąg dalszy…

Roślina ta posiada w swoim składzie także witaminy z grupy B, a to ważne ponieważ spożywając 200 g kopru włoskiego można pokryć ok. 1/3 zalecanej dziennej dawki na witaminę B1 oraz ok. 40% dziennego zapotrzebowania na witaminę B9, czyli kwas foliowy. Witamina B1 wzmacnia serce i mięśnie i koi nerwy. Z kolei kwas foliowy ważny jest w procesie wzrostu i podziału komórek oraz prawidłowego tworzenia się krwi.

Owoce cytrusowe dostarczają ok. 50 mg witaminy C w przeliczeniu na 100 gram, a koper dostarcza 93 mg tej witaminy.  A więc jest to prawie 2-krotnie więcej. Minimalne dzienne zapotrzebowanie na witaminę C to 100 mg. Działa ona przeciwutleniająco, wychwytuje wolne rodniki. Ulega wzmocnieniu układ odpornościowy, a dzięki temu występuje mniejsza podatność na infekcje. Witamina C wspiera wchłanianie żelaza.

100 g kopru włoskiego może pokryć 50% dziennego zapotrzebowania na witaminę E, ponieważ to 6 mg. Minimalna dawka dzienna witaminy E dla dorosłej osoby wynosi 12 mg. Chroni ona naczynia krwionośne i serce. Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Może zapobiegać chorobie Alzheimera i demencji. Zwykle witamina E występuje dużych stężeniach w orzechach, olejach i nasionach, a inne warzywa zawierają jej o wiele mniej. Dlatego warto zwrócić uwagę na to warzywo.

Koper Włoski w Kuchni

Bulwa kopru włoskiego jest zdrowa i warto na nią zwrócić uwagę w kuchni. Można ją przyrządzić na wiele sposobów – pasuje do innych warzyw, ryb, owoców morza, parmezanu, czy risotto.

Koper jako przyprawa współgra z rozmarynem, szafranem, curry i z chili. Może stać się składnikiem sałatek owocowych oraz koktajli. Komponuje się dobrze z ananasem, truskawkami, kiwi i pomarańczami, więc można wykorzystać w kuchni te podpowiedzi 🙂

We Włoszech tnie się koper na drobne kawałki i zanurza w soli. Pasuje on też do pomidorów, oliwek i orzechów włoskich. Używa się go do gotowania, duszenia i smażenia. Cienkie plasterki można też grillować. To ciekawe warzywo, które odpowiednio wykorzystane w kuchni doda swojego uroku potrawom. A na organizm zadziała leczniczo.

Zmielone nasiona kopru dodaje się do marynat ziołowych.

Herbata z kopru włoskiego i miód z kopru łagodzą skurcze żołądka i kaszel, dlatego warto mieć te składniki w domowej apteczce ziołowej 🙂 Herbatę tą można podawać niemowlętom, ale tylko w rozcieńczeniu, ponieważ mogłaby wywołać podrażnienia.

Olejki eteryczne znajdują się we wszystkich częściach rośliny, przypomnę tu, że działają antybakteryjnie i wykrztuśnie. Koper ma zastosowanie też przy anoreksji, jaskrze i biegunce.

Czysty olej z kopru włoskiego jest zbyt drażniący dla żołądka, dlatego nie należy go spożywać bezpośrednio.

Koktajl z Koprem Włoskim – Przepis

Składniki dla 2 osób

  • 500 ml soku wyciśniętego z pomarańczy
  • 1 bulwa kopru włoskiego
  • 1 jabłko
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • szczypta imbiru

Wykonanie

Składniki przełożyć do blendera i miksować ok 1 minutę. Koktajl gotowy 🙂 Jest łatwy do wykonania, dlatego sięgajmy jak najczęściej po smaki natury, wyjdzie nam to na zdrowie 🙂

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł