Kwas Foliowy

 

Kwas Foliowy

Kwas foliowy, czyli witamina B9, jest potrzebny do wielu procesów metabolicznych. Pełni ważną rolę w metabolizmie białka oraz kwasu nukleinowego. Jest konieczny dla komórek, które często dzielą się w szpiku kostnym i w krwi.

Kwas foliowy jako dawca grupy metylowej bierze udział w procesach metabolicznych zachodzących w mózgu i w układzie nerwowym.
Od ilości kwasu foliowego zależy struktura neuroprzekaźników, takich jak: dopamina, noradrenalina, GABA, serotonina. Także od jego podaży zależy biosynteza melatoniny i fosfolipidów błonowych.

Kwas foliowy wspiera nadnercza i produkcję hormonów nadnerczy.

Kwas foliowy przyjmowany doustnie wymaga odpowiedniego poziomu witaminy B6 i B12. Kwas ten jest też środkiem przenoszącym grupę metylową do kobalaminy, tworząc aktywną metylokobalaminę (witaminę B12).

Kwas foliowy jest potrzebny też do prawidłowego rozwoju płodu.

Niedobór Kwasu Foliowego – Objawy

  • Pieczenie języka
  • Zapalenie błon śluzowych – w tym błony śluzowej jelit
  • Podwyższony poziom homocysteiny
  • Zwiększona skłonność do krwawień
  • Obniżenie wydajności
  • Zaburzenia neuronalne

Kwas Foliowy w Pożywieniu – Naturalne Źródła

  • Owoce – banany, pomarańcze, jabłka
  • Warzywa – zielony groszek, brokuły, brukselka, bób, szparagi, soja, szpinak
  • Chleb razowy
  • Otręby pszenne
  • Wątróbka wołowa i kurza
  • Jajka