L-tauryna

 

L-tauryna

L-tauryna lub kwas 2-aminoetanosulfonowy – został po raz pierwszy odkryty w żółci wołowej w połowie XIX wieku.

Tauryna jest przypisywana warunkowo niezbędnym aminokwasom, ponieważ nie bierze udziału w strukturze białek w organizmie człowieka. Występuje ona głównie w postaci wolnej, nie związanej. Najwyższe stężenie tauryny jest w ośrodkowym układzie nerwowym, w sercu, w mięśniach szkieletowych, w białych krwinkach i w płytkach krwi, w siatkówce oka.

Tauryna to ważny przeciwutleniacz. Chroni komórki (siatkówka, komórki nerwowe). Posiada właściwości osmoregulujące (chodzi o regulację stężenia roztworów elektrolitów i związków organicznych w płynach ustrojowych, i ich objętość. A także utrzymanie równowagi wodnej organizmu). Tauryna ma też właściwości przeciwzapalne, detoksykujące i bierze udział w trawieniu w jelitach.

Tauryna zwiększa przepuszczalność komórek nerwowych dla jonów chlorkowych. W ośrodkowym układzie nerwowym działa synergicznie z glicyną, działa relaksująco, uspokajająco i pomaga obniżyć wysoki poziom adrenaliny. A w stanach stresu i lęku tauryna hamuje skuteczność stymulującego aminokwasu N-metylo-D-asparaginianu receptorze glutaminianowym (NMDA).

W ciele tauryna pochodzi z endogennej syntezy, dlatego jej dostarczanie wraz z dietą nie jest konieczne. Niedobór jej może wystąpić u wegetarian i wegan. Najczęściej sięgają po taurynę sportowcy i osoby intensywnie trenujące, ponieważ mają zwiększone zapotrzebowanie na ten aminokwas.

Tauryna w Pożywieniu – Naturalne Źródła

  • wątróbka wołowa, wieprzowa i drobiowa
  • mięso indyka
  • owoce morza i wodorosty morskie
  • fasola, soczewica, ciecierzyca, groch
  • mleko