Lecytyna

 

Lecytyna

Lecytyna to mieszanina związków chemicznych, która obejmuje oprócz fosfolipidów (fosfatydylocholina, fosfatydyloinozytol, fosfatydyloseryna, fosfatydyloetanoloamina), a także różne kwasy tłuszczowe. Może być pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Jednak obie lecytyny różnią się między sobą pod względem wzoru kwasów tłuszczowych.

Lecytyna w jajkach posiada głównie nasycone kwasy tłuszczowe (zwłaszcza kwas stearynowy i palmitynowy). Z kolei lecytyna sojowa i słonecznikowa ma znacznie większe stężenie jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza kwas oleinowy oraz linolowy).

Lecytyna jest niezbędnym składnikiem wszystkich błon komórkowych. Może być syntezowana endogennie z choliny i fosfatydyloetanoloaminy.

Spożywanie lecytyny zwiększa stężenie choliny we krwi i w mózgu oraz uwalniane substancji przekaźnikowej acetylocholiny w ośrodkowym układzie nerwowym i nadnerczach.

Lecytyna zwiększa sprawność umysłową oraz poprawia pamięć. Hamuje także uwalnianie kortyzolu (hormonu stresu) z kory nadnerczy. Również wpływa pozytywnie na metabolizm tłuszczów. Obniża poziom całkowitego cholesterolu i LDL, a podwyższa poziom cholesterolu HDL. Zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Fosfatydylocholina, czyli główny składnik lecytyny jest potrzebna do odbudowy i utrzymania warstwy błony śluzowej w jelicie.

Lecytyna w Pożywieniu – Naturalne Źródła

  • Jajka
  • Soja
  • Orzeszki ziemne
  • Nasiona
  • Produkty zwierzęce – zwłaszcza wołowina
  • Ryby