Ból w dolnej części pleców

Ból w dolnej części pleców
14 lutego, 2019 admin

Lumbago, czyli ból w dolnej części plecó, w odcinku lędźwiowym. To ostry ból pleców. W miarę upływu czasu kręgosłup staje się sztywniejszy, dlatego może przydarzyć się ból krzyża. Ból często jest przewlekły i występuje zwłaszcza w podeszłym wieku.

Przyczyny bólu w dolnej części pleców

  • osłabienie mięśni pleców
  • brak ruchu – struktury, które zapewniają ruchliwość krzyżową nie harmonizują się, ponieważ mięśnie są skrócone i stwardniałe, więzadła napięte, a włókna nerwowe są podrażnione
  • przeciążenia
  • urazy
  • otyłość
  • niekorzystna pozycjaciała – może spowodować ściśnięcie mięśni
  • stany zapalne
  • nowotwory
  • przepuklina dysku, ponieważ wywołuje ucisk na korzeń nerwowy

Bolesne blokady powstają najczęściej w przypadku lumbago w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Poniżej tego odcinka, w stawie biodrowo-krzyżowym również dochodzi do koncentracji bólu. Zaburzona zostaje interakcja mięśni, więzadeł i kręgu na skutek przeciążenia.

Jak objawia się lumbago, czyli ból w dolnej części pleców ?

To nagły, ostry ból pleców po wykonaniu ruchu, po podniesieniu czegoś, ale też w trakcie obracania się. Lumbago może pojawić się także po wygięciu i wstawaniu.

Jak diagnozować lumbago ?

  • lokalizacja bólu – czyli gdzie dokładnie jest odczuwany ból
  • czy ból pleców rozprzestrzenia się na nogi lub pośladki
  • czy pojawiło się przy tym nietrzymanie moczu
  • jak często pojawiał się ból pleców w przeszłości
  • czy występowała przepuklina

Lumbago o łagodnym przebiegu zwykle znika samoistnie po kilku dniach. W profilaktyce lumbago ważny jest ruch i ciepło, żeby mięśnie nie kurczyły się niepotrzebnie. Regularne ćwiczenia rozluźniają napięte mięśnie i poprawiają krążenie krwi.Zabiegi termiczne mają pozytywny wpływ na niwelowanie bólu w dolnym odcinku kręgosłupa.

W przypadku lumbago nie należy wykonywać masażu pleców, ponieważ ból nasili się jeszcze bardziej, dlatego, że nerwy zostają podrażnione.

Żeby zapobiec lumbago przy siedzącym trybie życia, należy zmieniać często na kilka minut w ciągu dnia, pozycję ciała np. na stojącą. Profilaktyka zapobiegająca lumbago preferuje takie formy ruchu jak: jazda na rowerze, spacery, pływanie, czy jogging.

Trzeba też pamiętać o masie ciała, ponieważ nadwyżka masy będzie obciążała plecy i kręgosłup.

Długotrwały stres również będzie przyczyniał się do napięcia mięśni pleców i szyi. W efekcie to napięcie będzie wywoływało ból, dlatego warto się relaksować w ciągu dnia Warto również wykonywać czynności, które wprowadzają dobry nastrój każdego dnia i zapobiegają stresowi. Mogą pomóc też ćwiczenia rozciągające mięśnie.

Lumbago to kłujący, przeszywający ból w okolicy lędźwiowej. Ból jest tak intensywny, że osoba, która go doświadcza na początku nie może się ruszyć. Więc następuje ograniczenie ruchu trwające od 1-2 dni.

Następnie objawy lekko ustępują i zakres ruchu stopniowo jest przywracany. Lumbago zwykle pojawia się nagle w wyniku codziennych ruchów. Od 60%-80% osób przynajmniej raz w życiu doświadcza lumbago. Ból może pojawić się nawet przy wstawaniu z łóżka lub schylaniu się i może promieniować do ud i pachwiny.

Ulgę w lumbago przyniosą ciepłe kompresy lub termofor i rozluźnienie mięśni pleców poprzez relaksację. W przypadku, gdy po 3 dniach ból nie ustępuje, to należy udać się do lekarza.

W pierwszym etapie bólu przydadzą się środki przeciwzapalne i również dieta obfitująca w naturalne składniki przeciwzapalne np. olej z czarnuszki działa silnie przeciwbólowo do 3-4 godzin. Należy 1 łyżeczkę oleju spożyć bezpośrednio. W smaku jest nieco ostry, dlatego warto mieć pod ręką coś do zjedzenia np. zwykły chleb lub kawałek bułki, żeby złagodzić smak czarnuszki. Nie znam drugiego oleju roślinnego, który tak silnie i błyskawicznie działa przeciwbólowo. Zapobieganie lumbago to też zdrowa dieta.

Przeczytaj też:

Zdjęcie: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA