Luteina. Pokarmy bogate w luteinę

Luteina. Pokarmy bogate w luteinę
14 listopada, 2019 admin

Luteina

Luteina i pokarmy bogate w luteinę to temat ważny. Substancja ta jest niezbędnym składnikiem odżywczym do zachowania dobrego wzroku. W świeżej, zdrowej żywności jest najwięcej substancji, których potrzebuje nasz organizm 🙂

Jeśli dobrze się odżywiasz i pilnujesz tego rygorystycznie każdego dnia, to suplementy diety nie będą Ci aż tak potrzebne. Natomiast jeśli jest inaczej i masz jakieś niedobory w tym zakresie, to suplementy uzupełnią to czego brakuje w organizmie. Staną się gwarancją tego, że pierwiastki śladowe, składniki odżywcze, witaminy, błonnik i nienasycone kwasy tłuszczowe będą rzeczywiście wchłaniane w dziennej potrzebnej dawce.

Chyba zgodzisz się ze mną, że oczy dla człowieka są bardzo ważne i warto zachować je w dobrej kondycji 🙂 Kiedy dużo czytam lub przebywam przed laptopem to niekiedy odczuwam zmęczenie wzroku, oczy pieką lub łzawią lub pojawia się zespół suchego oka. No więc jak sobie pomóc? 🙂 Zobaczmy…

Luteina Chroni Wzrok

Luteina to żółto-pomarańczowy barwnik roślinny. Potrzebna jest do zachowania i poprawy wzroku. Jest jedną z tych substancji, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. A dokładnie jest karotenoidem, który pomaga zapobiegać zwyrodnieniu plamki żółtej.

Luteina występuje na przykład w żółtej papryce, pomarańczowym kabaczku lub w kukurydzy. Dostępna jest  również w ciemnozielonych warzywach liściastych i w algach –  luteinę posiadają chlorella i spirulina. Jednak w tych przypadkach zielony chlorofil jest tak dominujący, że żółta luteina nie jest widoczna.

Luteina jest potrzebna do przekształcania fal świetlnych w sygnały elektrochemiczne. Również przechwytuje i unieszkodliwia wolne rodniki w oku. Przewlekłe zapalenie może prowadzić do nadmiaru wolnych rodników. Wtedy sprawdzi się np. proszek z dzikiej róży, ale też i luteina, bo działa przeciwzapalnie.

Przewlekłe zapalenie występuje w wielu przewlekłych chorobach np. przy cukrzycy, chorobach autoimmunologicznych, a nawet nadciśnieniu. W chorobie wieńcowej przewlekłe zapalenie staje się kluczowym czynnikiem zawałów serca. Im silniejszy stan zapalny w ciele tym większe ryzyko zawału.A im wyższy poziom karotenoidów we krwi, tym niższy stan zapalny.

Luteina, jak wszystkie karotenoidy, jest rozpuszczalnym w tłuszczach związkiem roślinnym.

Zalecana dzienna dawka luteiny to 6 miligramów. Jeśli w suplementach jest wyższe stężenie, to wystarczy ją zażywać co 2 dzień. Należy pamiętać, że nadużywanie jej prowadzi do problemów zdrowotnych. W przypadku brokułów wystarczy 300 gram do pokrycia tej dawki.

luteina
Luteina/pixabay.com

Zwyrodnienie Plamki Żółtej

Plamka żółta to niewielki obszar w siatkówce oka. Odpowiada za ostry obraz. W przypadku zwyrodnienia plamki żółtej możliwości medycyny konwencjonalnej są ograniczone. Dlatego profilaktycznie warto zastosować metody naturalne, które mogą znacznie poprawić stan zdrowia 🙂

Zwyrodnienie plamki żółtej występuje zwykle w starszym wieku. Pierwsze objawy mogą się pojawić nawet w wieku lat 40. A w grupie wiekowej pomiędzy 65-75 lat dotyczy to nawet 20% osób. Na początku przy czytaniu zauważa się po prostu niewyraźne litery. Później rozpoznaje się tylko obrzeża pola widzenia i to się rozmywa np. widzisz kontury zegarka, ale nie czas.

Sucha degeneracja plamki żółtej jest najczęstszą postacią dotykającą ok. 80% pacjentów ze zwyrodnieniem plamki żółtej. Z kolei mokre zwyrodnienie jest bardziej agresywne, ale może rozwinąć się z suchej postaci.

Wiek nie jest jedyną przyczyną tej choroby. Dochodzi jeszcze niekorzystny styl życia i odżywiania – ubogi w witaminy i minerały.

Z wiekiem zmniejsza się zdolność detoksykacji organizmu. Przez lata gromadzą się w ciele żużle, które wywołują problemy fizyczne.

Lipofuscyna i Druzy

Żużle to produkty odpadowe np. lipofuscyna, która powstaje podczas utleniania tłuszczów i białek. One często nie mogą być transportowane, dlatego osadzają się np. w komórkach mięśnia sercowego, w komórkach nerwowych, a czasem w oku. Ta warstwa komórkowa w oku to nabłonek pigmentowy siatkówki. Odpowiada za metabolizm siatkówki.

Żużle prowadzą do zaburzeń krążenia, dlatego utrudnione jest dostarczanie składników odżywczych do oka i usuwanie metabolicznych odpadów z oka. Żużel prowadzi też do powstawania wolnych rodników.To może prowadzić do masowego uszkodzenia tkanek.

Do żużli należą też druzy, czyli nagromadzone odpady, które osiadają jako kuliste odpady w siatkówce. Druzy mogą składać się z różnych materiałów. W skład nich może wchodzić cholesterol, lipidy, białka, węglowodany, pierwiastki śladowe, a nawet sama lipofuscyna.

Ponadto występują żużle w postaci metali ciężkich i też przyczyniają się do rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej. Podwyższony poziom kadmu może promować takie zwyrodnienie.

No i wspomniane wyżej procesy zapalne, które też generują stres oksydacyjny. Im osoba jest starsza tym większe jest prawdopodobieństwo przewlekłego zapalenia.

Stale podwyższony poziom insuliny z powodu nadmiernego spożywania cukru i węglowodanów sprzyja zapaleniu, dlatego warto mieć to na uwadze.

Naturalne Metody Zapobiegania Zwyrodnieniu Plamki Żółtej

  • Zbilansowana dieta, czyli optymalizacja podaży składników odżywczych
  • Spożywanie żywności bogatej w przeciwutleniacze
  • Dieta przeciwzapalna
  • Unikanie używek np. tytoniu
  • Oczyszczanie organizmu, ponieważ automatycznie poprawia krążenie krwi i zmniejsza stany zapalne
  • Poprawa krążenia w oku
  • Regeneracja i wzmocnienie organizmu
  • Szafran, kurkuma, miłorząb japoński
  • Kwasy tłuszczowe omega-3
  • Codzienny ruch

Według tradycyjnej medycyny chińskiej wątroba jest połączona z oczami, dlatego warto oczyszczać wątrobę. Zintegruj jak najwięcej tych podpowiedzi w swoim życiu 🙂

Co jeszcze zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej? 🙂 np. witamina C, witamina E, luteina, zeaksantyna, cynk i miedź. Dla lepszego zobrazowania zapamiętajmy, że cynk sprzyja detoksykacji organizmu i wzmacnia układ odpornościowy, a witamina E działa przeciwutleniająco.

Pokarmy Bogate w Luteinę

  • Taką prawdziwą bombą luteinową jest jarmuż, ponieważ zawiera 21,9 miligrama w 100 gramach
  • Pietruszka 10 miligramów
  • Surowy szpinak 10 miligramów
  • Brokuły 1,9 miligrama
  • Sałata 1,8 miligrama
  • Groszek 1,7 miligrama
  • Brukselka 1,3 miligrama
  • Fasolka szparagowa 0,7 miligrama
  • Kukurydza 0,7 miligrama
  • Surowa marchewka 0,3 miligrama
  • Pomidory 0,1 miligrama

Luteina jest dobrym przykładem niezbędnego składnika odżywczego, dlatego że może być wchłonięty naturalnie, z pożywienia.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze luteiny jako suplementu?  Przede wszystkim na dawkę, ponieważ nie należy przekraczać dziennej dawki. Więc jeśli kapsułki z luteiną ją przekraczają, to wtedy stosuj kapsułki co drugi dzień, a nie codziennie. Do tego wybieraj produkt z luteiną taki który jest wysokiej jakości i przy okazji zawiera zeaksantynę (działa przeciwutleniająco). Zeaksantyna również jest karotenoidem w ludzkiej krwi, zawartym w dużym stężeniu w siatkówce oka.

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA