Moringa

Moringa

Moringa oleifera (olejodajna) to nazwa drzewa chrzanowego pochodzącego z północnych Indii. Drzewo to jest bogate w składniki odżywcze. Jego nazwa pochodzi od zawartości glikozydów oleju musztardowego, dlatego, że powodują, że korzenie pachną podobnie do chrzanu, a liście mają ostry posmak.

Drzewo to rozprzestrzeniło się po całym świecie, szczególnie w krajach Afryki, Arabii, południowo-wschodniej Azji oraz na Wyspach Karaibskich.

To nie tylko ważne źródło dobrej żywności, ale też wykorzystywane jest do celów leczniczych, ponieważ prawie wszystkie części tego drzewa są jadalne lub w inny sposób użyteczne. Liście mają wysoką zawartość składników odżywczych. Według Indian używane są w leczeniu ponad 300 chorób.

Szczególną cechą tego drzewa jest szybki wzrost, gdyż osiąga wysokość do 8 metrów w pierwszym roku. Odpowiada za to hormon wzrostu i przeciwutleniacz – zeatyna, bo występuje on w dużym stężeniu.

W organizmie ludzkim zeatyna przyspiesza regenerację skóry i spowalnia procesy starzenia. Zwiększa również biodostępność składników odżywczych Moringi.

Nasiona Moringa do Uzdatniania Wody Pitnej

Nasiona mają specjalną zdolność, mianowicie otrzymany z nich proszek może wiązać materię i bakterie w wodzie. Dlatego jest stosowany do uzdatniania wody pitnej, zwłaszcza w krajach trzeciego świata.

Proszek Moringa Pomaga w Niedożywieniu

Składniki pomagają zwalczać niedobory i niedożywienie. Nawet jeśli ludzie przyjmują tylko 2 łyżki proszku dziennie (10-20 g).
Regularne jego spożywanie pomaga zwiększyć masę ciała, dlatego w Senegalu stosuje się go właśnie w tym celu. Zaobserwowano także, że kobiety wracały szybciej do zdrowia po anemii poporodowej, a ich dzieci rodziły się z większą masą ciała. Proszek wzmaga też laktację u kobiet karmiących.

Przejdźmy teraz do składników odżywczych 🙂

Wapń w Moringa

Proszek dostarcza około 2000 mg wapnia na 100 gramów, czyli 1,5-2 razy więcej niż mleko w proszku. Należy pamiętać, że spożywając dziennie od 10-20 gramów tego proszku dostarczamy do organizmu od 200-400 mg wapnia.

Beta-Karoten w Moringa

Beta-karoten zostaje przekształcony w organizmie w witaminę A, która korzystnie wpływa na wzrok. Utrzymuje też zdrowe błony śluzowe.

Marchew też zawiera dużo beta-karotenu. Organizm jest w stanie wyprodukować 1700 mikrogramów witaminy A ze 100 gramów marchwi. A to z nadwyżką pokryłoby dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.

Natomiast drzewo chrzanowe dostarcza 4-krotnie więcej beta-karotenu, czyli 6800 mikrogramów witaminy A. Zaznaczę tu, że taka ilość jest zawarta w świeżych liściach. Nie są one dostępne w Europie. Jednak proszek zawiera 3600 mikrogramów witaminy A w 100 gramach.

Porównanie dotyczy świeżej marchwi. Natomiast w marchwi sproszkowanej mieści się 16 000 mikrogramów witaminy A na 100 gram, dlatego w tym przypadku jest 4 x więcej witaminy A w niej.

moringa
Moringa/pixabay.com

Potas w Moringa

Weźmy dla przykładu banany. Mieszczą 380 mg potasu w 100 gramach. Świeże liście Moringa zawierają tylko około 260 mg. Z kolei już w proszku wartość potasu wzrasta do 1300 mg. No to spójrzmy na suszone banany lub proszek bananowy – to stężenie 1480 mg potasu.

Warto wiedzieć, że z kolei szpinak w proszku dostarcza 5500 mg potasu na 100 gram.

Żelazo w Moringa

Świeże liście zawierają tylko 0,85 mg żelaza, a świeży szpinak ponad 4 mg.
Porównajmy teraz oba proszki 🙂 Najpierw proszek tego drzewa, który posiada 28 mg żelaza na 100 g, a sproszkowany szpinak 35 mg.

Weźmy jeszcze proszek z trawy jęczmiennej. Mieści on w sobie 35 mg żelaza na 100 gram. Warto też powiedzieć, że proszek z trawy pszenicznej dostarcza do 70 mg żelaza, a chlorella aż 210 mg żelaza.

Witamina C w Moringa

Świeże Moringa ma 220 mg witaminy C w 100 gramach. A pomarańcze dostarczają od 30-50 mg witaminy C. Spójrzmy na proszek Moringa, który mieści w sobie 17 mg tej witaminy w 100 gramach. A dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C to co najmniej 120 mg. Świeże brokuły mają dla przykładu 115 mg witaminy C.

Z kolei 10 g sproszkowanej aceroli dostarcza 1000 mg witaminy C.

Witamina E w Moringa

Zwykle witamina E zawarta jest w odpowiednich ilościach szczególnie w wysoko tłuszczowych produktach spożywczych np. w orzechach, nasionach oleistych i olejach. W tych produktach przeciwutleniacz w postaci witaminy E chroni tłuszcz przed zepsuciem. Proszek zawiera tylko 2 gramy tłuszczu. Obfitują w niego liście.

Analizy pokazują, że wartości od 40-85 mg na 100 gramów są realne w czasie zbiorów. Starsze liście mają więcej witaminy E niż młode.

Liściaste warzyw zazwyczaj zawierają od 2-4 mg witaminy E. Oleje posiadają od 4-50 mg witaminy E na 100 gramów. Olej z kiełków pszenicy dostarcza 185 mg tej witaminy. Moringa zatem dobrze się tu plasuje 🙂

Witamina E to silny przeciwutleniacz, więc chroni każdą komórkę lub błonę przed uszkodzeniem oksydacyjnym. Uważana jest też za witaminę płodności, ponieważ ma pozytywny wpływ na wydajność jajników i jąder.

Witamina B2 w Moringa

Moringa jest bardzo dobrym źródłem witaminy B2. Większość produktów spożywczych zawiera poniżej 1 mg tej witaminy na 100 gram. Tylko wątróbka daje 3 mg/100 g.

W 10 gramach proszku mieszczą się aż 2 mg witaminy B2. Warto więc wspomnieć, że niedobór witaminy B2 prowadzi do problemów skórnych, zmian paznokciowych oraz pękania kącików ust.
Witamina B2 chroni też i regeneruje nerwy. Warto zastosować przy stresie.

moringa
Moringa/pixabay.com

Proszek Moringa, a Zawartość Białka

Zawiera około 25 g białka. Zapotrzebowanie na białko to około 1 g/kg masy ciała.

W 10 gramach proszku jest 2,5 g białka, dlatego nie jest to zbyt wysoka zawartość. Mimo tego białko to jest naturalne i cenne, podobnie jak białka innych warzyw.

Proszek Moringa – Wartości Odżywcze

Przedstawione wartości odnoszą się do 10 g proszku. Pokazują procentowy udział w dziennym zapotrzebowaniu na składniki odżywcze. Wskazują też jakie jest dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na te składniki.

  • Wapń – proszek Moringa posiada 200 mg wapnia, pokrywa to 20% dziennego zapotrzebowania, potrzeba u dorosłego człowieka to 1000 mg/dziennie
  • Witamina A               360 µg, 25-30%, 1-1,5 mg
  • Potas                         130 mg, 6,5%, 2000 mg
  • Żelazo                       2,8 mg, 20-30%, 10-15 mg
  • Witamina C               1,7 mg, 1,4%, 120 mg
  • Magnez                     36 mg, 9%, 400 mg
  • Witamina E               4-8,5 mg, 28-70%, 12-14 mg
  • Witamina B1              0,25 mg, 17%, 1,5 mg
  • Wit. B2                      2 mg, 130%, 1,5 mg

Moringa – Właściwości

Może obniżać poziom cukru we krwi oraz poziom cholesterolu.  Obfituje w błonnik i przeciwutleniacze. Reguluje również metabolizm. Hamuje rozwój raka, ponieważ zawiera przeciwnowotworowe glikozydy.

Moringa może uzupełniać zdrową dietę w składniki odżywcze. Proszek z suszonych liści stosuje się jako wszechstronny dodatek do żywności np. do koktajli, pasztecików, gulaszu. Nadaje się także do rozpuszczania w szklance soku lub wody. Nie należy używać go do gotowania, gdyż w wysokiej temperaturze straciłby swoje wartościowe składniki odżywcze.

Proszek ma dość intensywny i lekko ostry smak, podobny do chrzanu, dlatego stosujemy go w małych ilościach. W przeciwnym razie może wystąpi biegunka.

Proszek ten dobrze uzupełnia niedobory witaminy B2 i witaminy E, dlatego warto mieć to na uwadze. 

Moringa Smoothie

Składniki – Porcja dla 1 Osoby

  • 1 Łyżeczka Proszku z Liści Moringa
  • 150 g Ananasa
  • 1 Banan
  • 1/4-1/2 Świeżo Wyciśniętego Soku z Pomarańczy
  • W razie potrzeby można dosłodzić np. miodem

Wykonanie

Kroimy ananasa i banana na małe kawałki. Umieszczamy w blenderze razem z proszkiem Moringa i sokiem z pomarańczy. Miksujemy przez 30 sekund. Można włożyć do lodówki na 30 minut. To bomba witaminowa 🙂

Moringa z Awokado

Składniki – Porcja dla 2 Osób

  • 2 Dojrzałe Awokado
  • Kilka Kropel Soku z Cytryny
  • 1 łyżeczka Proszku Moringa
  • Szczypta Soli i Pieprzu
  • Świeże Zioła

Wykonanie

Wykonanie jest proste 🙂 bo awokado obieramy i miażdżymy widelcem. Wszystkie składniki mieszamy i doprawiamy w razie potrzeby świeżymi ziołami. Smacznego 🙂

Warto przetestować te przepisy, ponieważ może to być zdrowe urozmaicenie naszej diety 🙂 

Należy się też przyjrzeć składnikom wybranego producenta, gdyż wartości odżywcze mogą się różnić pomiędzy sobą. Zależne to jest na przykład od miejsca pochodzenia drzewa chrzanowego.

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA