Niacyna

 

Niacyna

Niacyna to witamina B3, PP, kwas nikotynowy. Powstaje z aminokwasu L-tryptofanu i jest materiałem wyjściowym dla enzymów dinukleotydowych nikotynamidu adeniny (NAD, NADP).

NAD/NADH są niezbędne jako nośniki wodoru w prawie każdej reakcji redukcji.

Niacyna pełni ważną rolę w metabolizmie energetycznym i funkcji nerwów. Bierze też udział w syntezie hormonów płciowych, tyroksyny, insuliny, kortyzolu.

Według Europejskiego Towarzystwa Badań nad Miażdżycą dzienna dawka niacyny od 1-3 g obniża podwyższony poziom lipoprotein we krwi. Lipoproteiny są czynnikiem rozwoju miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

Niedobór Niacyny

Brak niacyny prowadzi do drażliwości, utraty apetytu, spadku wagi, problemów ze snem i koncentracją. W zaawansowanym stadium niedoboru witaminy B3 skóra staje się szorstka i swędząca. Pojawia się biegunka, wymioty i objawy neurologiczne np. ból i drętwienie kończyn.

Niacyna (Witamina B3) w Pożywieniu

Największe stężenie niacyny występuje w wymienionych produktach:

  • Mięso – zwłaszcza drobiowe i wieprzowe oraz wątróbka
  • Ryby – łosoś, makrela wędzona, mintaj, śledzie, dorsz
  • Produkty zbożowe
  • Ziemniaki
  • Orzechy arachidowe
  • Kasza gryczana i kasza jęczmienna
  • Pomidory
  • Biała fasola
  • Brązowy ryż