Osteoporoza

Osteoporoza

Osteoporoza to zmniejszenie gęstości gości. Stają się one porowate i kruche, dlatego są bardziej podatne na złamania. Osteoporoza występuje powszechnie u kobiet w trakcie i po menopauzie. Osteoporoza to zmniejszenie gęstości gości. Stają się one porowate i kruche, dlatego są bardziej podatne na złamania. Osteoporoza występuje powszechnie u kobiet w trakcie i po menopauzie. Choroba ta może też dotknąć mężczyzn, choć rzadziej. U dzieci także rzadko się przejawia.

Jedna na dwie kobiety i co czwarty mężczyzna po 50-tce z powodu osteoporozy łamią kości. Utrata gęstości kości to naturalny proces starzenia się, ale na skutek tej choroby ten proces jest przyspieszony. Miejsca szczególnie narażone na złamania to: nadgarstek, biodro, kręgosłup. W zaawansowanym stadium kości są już tak kruche, że nawet niewielki upadek może doprowadzić do złamań.

2 rodzaje osteoporozy

  • Pierwotna osteoporoza – powstaje na skutek starzenia się i ona występuje najczęściej, w 95%
  • Wtórna osteoporoza – występuje na skutek innych chorób, leczenia i złego stylu życia, to pozostałe 5%

Osteoporoza – przyczyny

  • Zmniejszenie zawartości wapnia, fosforu oraz spadek innych minerałów w kościach. W efekcie wewnętrzna struktura kości staje się niestabilna i słaba. Menopauza to pogłębia. I taki proces przyspieszonego niszczenia kości trwa około 10 lat. Natomiast zbliżając się do 60 roku życia znów ten proces ulega spowolnieniu, już tak nie uderza w kości, ale mimo wszystko trwa nadal.
  • Ryzyko osteoporozy zależy od tego jak mocne kości organizm posiadał pomiędzy 25-35 rokiem życia.
  • Płeć ma również znaczenie przy osteoporozie, ponieważ na skutek menopauzy następuje u kobiet gwałtowny spadek poziomu estrogenów w ciele. A to przyspiesza resorpcję kości.
  • Osoby o jasnej karnacji mają podwyższone ryzyko zachorowania na osteoporozę. Tak samo jak osoby o smukłej budowie ciała, ponieważ posiadają mniejszą masę kostną.
  • Regularne picie coli może wywołać zmniejszenie gęstości kości biodrowej.
  • Nadmierne spożywanie alkoholu również nie sprzyja mineralizacji kości. To najczęstsza przyczyna osteoporozy u mężczyzn.
  • Dieta o niskiej zawartości wapnia.
  • Problemy z trawieniem i wchłanianiem wapnia do organizmu.
  • Nadczynność tarczycy, ponieważ doprowadza do zwiększonej produkcji hormonów tarczycy, a to osłabia gęstość kości.
  • U mężczyzn osłabia kości też niski poziom testosteronu.
  • Cukrzyca typu 1 i 2 może zwiększać ryzyko zachorowania na osteoporozę
  • Anoreksja lub bulimia zmniejszają gęstość kości w okolicy lędźwiowej i bioder.
  • Reumatoidalne zapalenie stawów ogranicza ruchy i może prowadzić do osteoporozy.
  • Choroby sercowo-naczyniowe
  • Zaburzenia hormonalne u kobiet wywołujące nieregularne cykle miesiączkowe.
  • Kortykosteroidy lub leki immunosupresyjne mogą uszkadzać kości. Stosuje się takie leki przy reumatoidalnym zapaleniu stawów, astmie oraz łuszczycy.
  • Niektóre diuretyki (leki moczopędne) mogą wywoływać wydalanie przez nerki zbyt dużej ilości wapnia.
  • Radioterapia w leczeniu raka miednicy może zwiększyć ryzyko złamań.
  • Palenie papierosów zmniejsza zdolność do wchłaniania wapnia, dlatego wywołuje ryzyko osteoporozy.
osteoporoza
Osteoporoza/pixabay.com

Osteoporoza – objawy

Początkowy etap osteoporozy jest bezobjawowy. Może dawać o sobie znać w postaci bólu pleców. A w fazie zaawansowanej dochodzi do złamań kości w nadgarstkach, w kręgosłupie i w biodrach.

  • Utrata kilku centymetrów we wzroście
  • Krzywa postawa ciała
  • Silny ból pleców
  • Złamania

Jak zapobiegać osteoporozie

  • Regularne ćwiczenia 30 minut dziennie, dlatego że mogą spowolnić utratę masy kostnej
  • Witamina D, ponieważ jest ważna dla wchłaniania wapnia
  • Zdrowe nawyki żywieniowe, ponieważ wzmocnią kości
  • Zapobieganie upadkom

Bywa też tak, że sama dieta nie zapobiegnie wystąpieniu osteoporozy. Więc wsparciem może być dostarczanie do organizmu minerałów i pierwiastków śladowych. Jakich? Pobierz mojego darmowego ebooka z bloga to się dowiesz tam więcej 🙂

Jeśli jelita nie funkcjonują prawidłowo to też nie są w stanie w pełni wykorzystać dostarczonych minerałów. Dlatego jednocześnie warto zadbać o stan jelit.

Dobrymi źródłami wapnia są takie produkty jak: migdały, nasiona chia, brokuły, sezam, suszone owoce, zielone warzywa liściaste.

Także magnez i potas mają swój wkład w zapobieganiu osteoporozie, ponieważ zwłaszcza magnez ma działanie anaboliczne, czyli budujące kości. Natomiast nadmiar wapnia działa katabolicznie, a więc degraduje kości.

Stosuj profilaktykę bo ?…

  • Ponieważ magnez jest przeciwzapalny. A przy stanach zapalnych aktywują się osteoklasty – komórki rozkładające kości. Magnez bierze też udział w aktywacji witaminy D.
  • Gdyż Witamina K2 dba o prawidłowe rozprowadzanie wapnia w organizmie. Usuwa również wapń z naczyń krwionośnych i kieruje ten pierwiastek do kości i zębów.
  • Dlatego, że krzem i bor mogą także zwiększać gęstość kości. Dobrym źródłem krzemu jest proso, jęczmień i owies. Bor znajdziesz w awokado, orzechach, owocach (oprócz cytrusów), ale też w suszonych owocach np. w suszonych śliwkach, które zawierają go 4x więcej niż świeże.
  • Ponieważ witamina C sprzyja regeneracji kolagenu i tworzeniu kości. Sporo witaminy C znajdziesz w dzikiej róży, rokitniku i aceroli.
  • Gdyż kwasy tłuszczowe omega-3 mają pozytywny wpływ na kości, bo poprawiają wchłanianie wapnia z jelita. Zmniejszają też wydalanie minerałów przez nerki.

Również blokery kwasu żołądkowego ( inhibitory pompy protonowej) mogą zwiększyć podatność na wystąpienie osteoporozy, jeśli są przyjmowane przed dłuższy czas.

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł