Pokonaj Uzależnienie od Cukru

Pokonaj Uzależnienie od Cukru

Pokonaj uzależnienie od cukru – tak jest to możliwe 🙂 Wiele osób sięga po słodycze na rozładowanie stresu lub nawet z nudów. Czasem zostaje przekroczona granica między apetytem na coś słodkiego, a przywiązaniem do cukru.

Jak wiemy nadmiar słodyczy może prowadzić do otyłości, cukrzycy, czy podsycać stany zapalne w organizmie. Jedni piją herbatę z cukrem, a inni nie. Jedni wolą owoce, a inni słodycze. Takich dwubiegunowych przykładów można mnożyć sporo. Ale do rzeczy 🙂 Co zrobić kiedy już problem uzależnienia od cukru nastąpi? Znajdziemy teraz odpowiedzi 🙂

Takie uzależnienie może dotknąć każdego. Wiele osób codziennie spożywa cukier w postaci dosładzanych napojów, w deserach, ciastach i w innych produktach. Część z nich zdaje sobie sprawę, że to przekłada się na stan ich zdrowia, że gorzej się czują i zaczynają chorować.

Jak Działa Cukier na Człowieka

  • Szybko uzależnia
  • Cukier niszczy florę jelitową, osłabia układ odpornościowy i czyni człowieka podatnym na różne choroby
  • Uszkadza zęby, powoduje próchnicę
  • Sprzyja rozwojowi chorób serca, cukrzycy typu 2 i raka
  • Cukier może przyczyniać się do nadpobudliwości, ale też do depresji
  • Może wywoływać niepokój
  • Zwiększa trądzik
  • Wywołuje bezsenność

Czy odczuwasz apetyt na słodycze? Zrób eksperyment – usuń na 3 tygodnie ze swojego życia cukier w każdej postaci.

Objawy Uzależnienia od Cukru

  • Produkty słodkie zajmują ważne miejsce w codziennym życiu
  • Nie czujesz się dobrze fizycznie i psychicznie bez cukru
  • Myśli odpływają w kierunku słodkiej przekąski
  • Wytrzymujesz bez cukru 2-3 dni, a potem wracasz do jego konsumpcji i jeszcze więcej go zjadasz

Zobaczmy jakie są przyczyny tego stanu…

Przyczyny Uzależnienia od Cukru

  • Prawdziwe uzależnienie
  • Wahania poziomu cukru we krwi
  • Grzyby jelitowe
  • Przyczyny psychiczne
pokonaj uzależnienie od cukru
Pokonaj Uzależnienie od Cukru/pixabay.com

Dopamina i Serotonina

Aby rozwinęło się uzależnienie musi pojawić się substancja uzależniająca np. nikotyna, alkohol, cukier. W uzależnieniu równowaga między substancjami przekaźnikowymi w mózgu jest zachwiana – w szczególności między serotoniną, a dopaminą. Zachowanie uzależniające może wystąpić przede wszystkim, gdy poziom serotoniny jest zbyt niski, a poziom dopaminy jest jednocześnie zbyt wysoki. Albo, gdy obie substancje występują w zbyt niskim stężeniu.

Dopamina jest endogenną substancją przekaźnikową, która jest uwalniana w mózgu w momencie kiedy czegoś wyczekujemy np. zawodów, randki, dotarcia do celu. Dopamina daje niezbędny impuls i jasność umysłu, dzięki czemu przyspieszamy, żeby jak najszybciej osiągnąć swój cel. Celem może być meta w sporcie, upragniona praca, pochwała itd. Jeśli nastąpi sukces uwalniana jest serotonina. Ona daje poczucie satysfakcji i relaksu. Kiedy cel zostaje osiągnięty jesteśmy szczęśliwi i zadowoleni.

Niedobór dopaminy prowadzi do imptencji i apatii. Z kolei niedobór serotoniny wywołuje niepokój i niezadowolenie.

Poziom Cukru we Krwi

Cukier daje poczucie szczęścia, to takie złudne samooszukiwanie się. Jednak głód słodyczy można ugasić przestawiając się na pełne i regularne posiłki. Chodzi o to by nie było dużych wahań w poziomie cukru we krwi. W zdrowej diecie opartej na naturalnych pokarmach, bez izolowanych węglowodanów, poziom cukru we krwi może sam się regulować.

W diecie opartej na izolowanych węglowodanach lub na żywności z wysokim indeksem glikemicznym zostaje mocno obciążona trzustka. Trzustka produkuje za dużo insuliny. A spore ilości insuliny powodują wypompowanie zbyt dużej ilości glukozy z krwi do komórek. Poziom cukru spada za nisko.

Niedocukrzenie, czyli hipoglikemia objawia się nerwowością, brakiem koncentracji, drażliwością, agresywnością, zmiennymi nastrojami. Sięganie po cukier to wpadanie w błędne koło, ponieważ poziom cukru we krwi podniesie się tylko na krótko, a potem gwałtownie spadnie. Przez krótki czas następuje pozorne dobre samopoczucie.

Słodkie jedzenie dla niektórych jest formą poczucia bezpieczeństwa. Szczególnie wtedy kiedy sami jako dzieci od rodziców otrzymywali słodycze, zamiast czasu i miłości.

Grzyby jelitowe odżywiają się cukrem. Im większa staje się populacja grzybów, tym większy głód cukru. Grzyby te prowadzą do wzdęć i bólu brzucha, zwłaszcza po spożyciu cukru.

pokonaj uzależnienie od cukru
Pokonaj Uzależnienie od Cukru/pixabay.com

Wyjście z Uzależnienia od Cukru

  • Wyeliminowanie cukru z pożywienia, zmiana diety
  • Przygotowywanie głównych posiłków tak, aby nie zwiększały apetytu na cukier
  • Zapobiegaj wahaniom poziomu cukru we krwi
  • Dostarczaj organizmowi wszystkich ważnych składników odżywczych i mikroelementów w odpowiedniej ilości
  • Można wybrać alternatywne substancje słodzące np. stewia, ksylitol, erytrytol. Również miód będzie przydatny

Pamiętaj! Kofeina i alkohol sprzyjają rozwojowi wahań cukru we krwi.

Pokonaj uzależnienie od cukru! Posiłki doprawiaj solą ziołową, suszonymi ziołami i naturalnymi przyprawami 🙂

Często osoby uzależnione od cukru cierpią na niedobór białka. Dlatego warto spożywać produkty bogate w białko np. orzechy, nasiona oleiste, komosa ryżowa, niektóre ryby, jajka ekologiczne, rośliny strączkowe.

Jeśli po obiedzie poczujesz pragnienie deseru, to odczekaj 30 minut, bo zwykle po tym czasie to pragnienie samoistnie zanika. Z czego to wynika? Wynika to z krótkiego okresu półtrwania insuliny. Wynosi on zaledwie 5 minut. To oznacza, że połowa wcześniej uwolnionej insuliny jest już rozkładana po 5 minutach. Insulina działa szybko, co oznacza, że poziom cukru we krwi szybko spada i przychodzi pragnienie. Więc trzeba przetrwać ten chwilowy spadek cukru we krwi, ponieważ samoregulacja sprawi, że takie zachcianki znikną.

Buduj dobrą florę jelitową 🙂 Zwiększ poziom serotoniny, a w tym pomoże trening mięśni.

W wyparciu słodyczy pomogą gorzkie substancje, gdyż skutecznie zmieniają smak. Nasz język ma znacznie więcej receptorów na smak gorzki, niż na słodki. Gorzkie substancje szybko dominują w naszym poczuciu smaku, dlatego wypierają słodki głód.

Ataki głodu mogą być też oznaką niedoboru dwóch pierwiastków śladowych – chromu i wanadu, ponieważ taki niedobór może prowadzić do niskiego poziomu cukru we krwi. Chrom znajdziesz np. w kakao, jajach, warzywach strączkowych, czy w pełnoziarnistych produktach zbożowych. Natomiast wanad występuje w największym stężeniu w owocach morza, nasionach kopru, czarnym pieprzu, szpinaku, grzybach, czy pietruszce 🙂

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA