Ścięgno Achillesa

Ścięgno Achillesa

Ścięgno Achillesa to według medycyny sportowej, bolesne zapalenie tego najsilniejszego i największego ścięgna ludzkiego ciała. To najczęstszy uraz kończyn dolnych.

Przyczyny ścięgna Achillesa

Niedopasowane obuwie, przekrwienie oraz ogólne osłabienie tego ścięgna. Również nadmierny wysiłek fizyczny. Są też badania, które zakładają, że istotnym podłożem tego schorzenia może być temperatura zewnętrzna. Ale też dolegliwości ze strony ścięgna mogą być oznaką po prostu jego zużycia lub brakiem równowagi siły mięśni w dolnych partiach nóg. A nawet deformacją stóp.

Ścięgno Achillesa łączy guz piętowy z mięśniami tylnej częśc igoleni. Ma długość pomiędzy 20-25 cm i szerokość około 5 cm. W czasie biegu wytrzymuje obciążenia większe ponad 8 razy niż masa ciała. W zależności od długości kroku biegacza siła ta jest przykładana do ścięgna 600-800 razy na przebiegnięty kilometr. Ścięgno to jest najczęściej uszkadzanym ścięgnem.

Niska temperatura sprawia, że jego mukopolisacharydowa warstwa, która znajduje się w pobliżu skóry jest bardziej lepka, dlatego ryzyko obrażeń wzrasta w zimie. Z tego względu, że podnosi się tarcie. Więc warto stosować przed ćwiczeniami rozgrzewkę, bo zmniejsza to ryzyko kontuzji, gdyż ścięgna wtedy stają się bardziej sprężyste.

Ścięgno Achillesa – ból podczas chodzenia

Nawet podczas normalnego chodzenia masa ciała działa na stopy. Skargi na ból tego ścięgna są częstsze, niż niedomagania kolana. Jeśli dużo biegasz, to zwiększasz prawdopodobieństwo wystąpienia zapalenia ścięgna Achillesa. Staje się ono ciepłe, grube i odczuwalny jest duży ból. Uraz najczęściej pojawia się, kiedy osłabione ścięgno jest coraz mocniej obciążone.

Wskazówki dla biegaczy są takie, żeby unikać krótkich sprintów, szybkich zmian kierunków i nadmiernego treningu. Osoby, które mają problem z pronacją, czyli ich stopy obracają się zbyt daleko – chodzi o ruch w stawie skokowym powinny mieć dobre buty do biegania. Takie które kontrolują ruch.

Przy problemach ze ścięgnem lepiej przesiąść się na rowe rlub pływać. Wtedy bez treningu siłowego i unikać stresu wywołującego ból.

Ból ogranicza ruchliwość dotkniętej chorobą nogi i wskazuje na przeciążenie, które prawdopodobnie istnieje już od dłuższego czasu. Ścięgno Achillesa to typowa choroba biegaczy.

W efekcie długiego przeciążenia następują zmiany zwyrodnieniowe. Mogą być też skutkiem nieprawidłowego obciążenia. Więc struktura ścięgna się zmienia i zmniejsza się jego elastyczność. A za to zwiększa się ryzyko stanów zapalnych i urazów.

Typowym objawem jest ból niezależnie od obciążenia dolnej części nogi i pięty. To utrudnia podnoszenie palców stopy z ziemi, ponieważ od razu generuje ból. Dlatego uciążliwe staje się na przykład wchodzenie po schodach.

ścięgno achillesa
Ścięgno Achillesa/pixabay.com

Zerwanie ścięgna Achillesa

W grupie podwyższonego ryzyka na zerwanie ścięgna znajdują się:

  • Sportowcy między 35-45 rokiem życia
  • Osoby z wadami stóp
  • Osoby z wcześniejszymi urazami
  • Sportowcy trenujący dużo na twardym gruncie

Przy bólu z pomocą przyjdą maści z ekstraktami ziołowymi, ponieważ zadziałają przeciwbólowo i wspomogą krążenie krwi.

Przy dyscyplinach lekkoatletycznych dochodzi często do częściowego przerwania ścięgna. Dlatego najczęstszym miejscem nadciągnięć jest strefa o najmniejszym ukrwieniu, czyli ok. 2-6 cm od guza piętowego do przyczepu.

Jak unikać kontuzji po treningach

Najlepiej stosować wtedy okłady z lodu. A w butach do biegania umieszczać wkładki, które odciążą ścięgno. Należy też rozciągać mięśnie przed i po treningu.

Ścięgno Achillesa jest bardzo sprężyste, ale słabo zaopatrzone w krew, dlatego to utrudnia całkowite wyleczenie. Można też nosić aktywne bandaże podczas ćwiczeń. Nie ograniczają one ruchomości stawu.

Ostre zapalenie ścięgna Achillesa leczy się okładami z lodu, maściami przeciwzapalnymi i odpoczynkiem. Natomiast przewlekłe dolegliwości tego ścięgna w większości przypadków nie mają stanu zapalnego, ale następują zmiany w samym ścięgnie. W tym przypadku należy skonsultować się z ortopedą.

Przy bólu ścięgna można spróbować zastosować samodzieln ymasaż. Przeważnie zapalenie trwa od 6-8 tygodni.

Warto też analizować i optymalizować własny styl biegania, żeby zapobiec bólowi. Specjalna wytrzymałość na rozciąganie i grubość tego ścięgna pozwala na ekstremalne obciążenia, czyli przy bieganiu i skakaniu.

Tenisiści i piłkarze są częściej narażeni na tego typu kontuzje. Siatkarze także do tej grupy należą. Przy jednostronnym przeciążeniu ścięgna Achillesa dochodzi do pęknięcia ścięgna, któremu towarzyszy nagły silny ból.

Jeśli chcesz żebym napisała artykuł o Osteoporozie to daj lajka, a jeśli chcesz o Pokrzywie to daj serduszko 🙂

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł