Sen

Sen

Sen to naturalna część cyklu doby, która towarzyszy człowiekowi. Zasypiamy i budzimy się każdego dnia. To element życia towarzyszący nam od dnia narodzin i trwający przez cały czas.

Jeśli śpisz dobrze to prawie nie zauważasz tego jak ważny jest sen, ponieważ wtedy jest to dla Ciebie tak naturalne jak jedzenie i picie. Podczas snu organizm regeneruje się, wzmacnia – zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

Więc jeśli dochodzi do trwałego zmniejszania ilości snu, to skutkuje to obniżeniem kondycji zdrowotnej. A co za tym idzie prowadzi również do zmniejszenia energii oraz własnej wydajności w ciągu dnia.

Co Decyduje o Jakości Snu

Wiele czynników wpływa na to, czy śpimy dobrze, czy źle. Mogą to być:

  • Zdrowie lub choroba
  • Kondycja fizyczna i psychiczna
  • Styl życia i zachowanie
  • Odpoczynek i stres
  • Sypialnia i łóżko
  • Wpływy środowiska

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że spędzamy w łóżku 1/3 życia, dlatego zapewnij sobie dobre łóżko do snu.

Fazy Snu

Można powiedzieć, że wszyscy śpimy w podobny sposób.

Szybkie ruchy gałek ocznych oznaczają, że wkraczamy w aktywną fazę REM – wtedy właśnie pojawiają się intensywne sny.

W nocy mózg przetwarza dużą ilość informacji, które zbieramy w ciągu dnia. Śpimy w ustalonym rytmie – zasypianie, lekka faza snu, głęboki sen i sen REM. Każda z tych faz jest rozpoznawalna przez typowe wzorce fal mózgowych.

  • Zasypianie to pierwsza faza. Okres ten charakteryzuje się tym, że organizm pogrąża się coraz bardziej w relaksacji i wyciszeniu. Tętno zwalnia, oddech staje się głęboki, a liczba oddechów zmniejsza się. W tym czasie sen jest nadal bardzo powierzchowny i małe zakłócenie może nas obudzić.
  • Lekki sen to druga faza. I odpowiada za około połowę snu. Wtedy aktywność mózgu ogranicza się głównie do niskich częstotliwości. Świadomość jest wyłączona. Śpimy z rozluźnionymi mięśniami i prawie bez ruchów oczu
  • Głęboki sen to trzecia faza. W tym czasie regenerujemy się dobrze, śpimy spokojnie. To czas najgłębszego fizycznego relaksu. To najcenniejsza faza dla psychiki i ciała. Wiele osób trudno jest wtedy obudzić. A w przypadku obudzenia człowiek powoli wraca do świadomości.
  • Sen REM to czwarta faza. Aktywność mózgu znacznie przyspiesza i następują szybkie ruchy gałek ocznych. W fazie REM marzymy oraz przetwarzamy emocjonalne wrażenia zmysłowe, ale też informacje.
sen
Sen/pixabay.com

Sen Ciąg Dalszy…

Przebieg faz snu powtarza się kilka razy w ciągu nocy u zdrowych ludzi z dobrym snem. Pełny cykl trwa około półtorej godziny – plus minus 10 minut. Z tego około 50 minut to lekka faza snu. Sen głęboki i faza REM to około 40 minut tego cyklu. Na początku nocy dominuje głęboki sen, a następnie spędzamy coraz więcej czasu w fazie REM i przygotowujemy się do przebudzenia.

W czasie snu zmniejsza się aktywność serca i spada ciśnienie oraz obniża się temperatura ciała.

Każda osoba marzy kilka razy w ciągu nocy, nawet wtedy gdy tego nie pamięta po obudzeniu. Dzieje się tak, ponieważ we śnie niekiedy też zapominamy.

Co Dają Sny

Sny mogą służyć do lepszego zakotwiczenia zdobytej wiedzy, wpływania na zachowanie lub usuwania niepotrzebnych rzeczy. A czasem przypomną o nierozwiązanych konfliktach. Może nastąpić oczyszczenie, uporządkowanie doświadczeń, uczenie się i odczuwanie wrażeń. Praca ze snami otwiera przestrzeń dla nowej percepcji.

W czasie snu mogą przyjść odpowiedzi na pytania, które nas nurtowały od dawna lub mogą pojawić się rozwiązania problemów. Można wyłapać również wskazówki – czyli wybranie jakiej opcji w danym temacie będzie dla nas korzystniejsze. Niekiedy sen wskaże też zagrożenia lub uszczerbek na zdrowiu, którym warto się przyjrzeć i nie lekceważyć ich, ponieważ może pokazać do czego doprowadzi zaniedbanie w danym obszarze życia. Osoby z bardziej rozwiniętą intuicją ze snu wyłapią więcej obrazów i informacji.

Ile Snu Potrzebuje Człowiek

Osiem godzin snu jest wskazówką, a nie normą. Niektórzy śpią po 5-6 godzin na dobę, a inni potrzebują 7, czy 8 godzin. Są też tacy, którzy śpią jeszcze dłużej. Organizm reguluje sobie to indywidualnie. Z upływem lat każdy z nas poznaje własne nawyki dotyczące snu. Ważne jest nasze wewnętrzne podejście do snu.

Dla jednych wczesne wstawanie jest przyjemnością, a dla innych udręką. Niezależnie o której wstajesz zacznij swoje rano spokojnie, przeciągnij się po przebudzeniu. Wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych, a będziesz w stanie łatwiej poradzić sobie z trudnymi zadaniami w ciągu dnia.

Nasz sen kontrolowany jest przez wewnętrzny zegar biologiczny, którego centrum znajduje się w mózgu. Organizm ma swój rytm. Dlatego jeśli podążamy za nim to po obudzeniu jesteśmy wypoczęci i wzmocnieni. Praca zmianowa zakłóca naturalny rytm snu i budzenia.

Zioła na Zaburzenia Snu

Kiedy masz problemy z zasypianiem lub z niespokojnym snem możesz przetestować pomocne zioła, które łagodnie Cię wyciszą przed pójściem do łóżka.

  • Waleriana (Kozłek lekarski)
  • Szyszki chmielu
  • Melisa
  • Passiflora
  • Kava kava (Pieprz metystynowy)
  • Rumianek

Herbaty ziołowe łagodnie ukoją nerwy i usuną niepokój. To delikatny sposób na spanie. Jedz lekką kolację i niezbyt późno wieczorem. Zrelaksuj się wieczorem. Unikaj popołudniowej drzemki. Przyczyną bezsenności może być też niedobór magnezu lub stosowane niektóre leki.

Pokarmy Usuwające Bezsenność

Winogrona spożywane wieczorem promują produkcję hormonu snu – melatoniny. 300 gramów soczystych owoców wystarczy.

Pokarmy bogate w witaminę B: banany i orzechy.

Wanilia, ponieważ to przyprawa, która uspokaja napięte nerwy. Pomaga w depresji i stanach lękowych.

Ostatni posiłek powinien być spożywany około 2-3 godzin przed pójściem spać.

Poduszki Ziołowe

Harmonizują ciało i umysł. Wprowadzają też miłą atmosferę do sypialni. Pachną naturalnie, dlatego są najlepszą formą aromaterapii, która opiera się na związku między ośrodkiem węchowym, a układem limbicznym w mózgu.

Poduszki ziołowe można wypełnić samodzielnie np. lawendą, walerianą, nasionami kopru, majerankiem, melisą, passiflorą lub kwiatami róży.

Poduszka Przeciwko Koszmarom – Przepis

Składniki

  • Płatki róży – 1/4 szklanki
  • Rozmaryn – 1/4 szklanki
  • Lawenda – 1/4 szklanki
  • Szyszki chmielu – 1/4 szklanki

Składniki wymieszaj i włóż do poduszki. Po 4-6 tygodniach należy zmienić zioła na nowe.

Wiemy jak ważny jest sen dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Zadbajmy o siebie w tym zakresie też, a będzie żyło nam się nieco łatwiej 🙂

Olejki eteryczne też mogą pomóc wprowadzić stan rozluźnienia przed snem, ponieważ ich zadaniem jest harmonizować człowieka i poprawiać nastrój.

Rytuał wieczornego snu daje miejsce na relaks po codziennych zajęciach, dlatego jest to dobre dla wszystkich. A w przypadku zakłóconego snu może stać się dobrym nawykiem. Dlatego unikał popołudniu i wieczorem kawy, alkoholu i nie pal. Idź na spacer, posłuchaj muzyki, czytaj, baw się, śmiej się 🙂 A to wszystko po to, żeby przygotować się do dobrego snu. Wypij herbatę ziołową, ponieważ będzie sprzyjała poprawie zdrowia.

Sprawdź, czy masz dobry materac w łóżku, ponieważ on pomoże w prawidłowej relaksacji ciała w nocy. 

Czasem chrapanie partnera lub partnerki może być uciążliwe dla Ciebie, dlatego zobacz, czy wtedy zadziała dobrze podtrzymująca poduszka lub lekkie uniesienie wezgłowia w łóżku. Ciężka otyłość też może powodować chrapanie. 

Chrapanie czasem powinno być leczone przez lekarza, gdyż może być związane jest z krótkim bezdechem.

Nawet lampy uliczne i neony mogą wpływać na jakość snu, dlatego pamiętaj o roletach. Także sen w hałaśliwym otoczeniu nie jest zbyt dobry, ponieważ w dłuższym okresie czasu będzie przekładał się na stan zdrowia. Dlatego upewnij się, że masz do spania najcichszy pokój 🙂

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay. com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA