Witamina B12

Witamina B12

Witamina B12 – jest jedną z witamin z grupy B. Na pewno jest Ci znana trochę. Być może nie wiesz do końca jakie ma właściwości korzystne dla zdrowia ? lub chcesz sobie odświeżyć tą wiedzę ? to dobrze trafiasz, ponieważ sobie o tym teraz opowiemy.

Rozpuszcza się w wodzie. Jest dostarczana z pożywienia, ale też wytwarza ją jelito grube i bakterie w przewodzie pokarmowym. W żywności występuje pod postacią hydroksykobalaminy. A z kolei jej wersja syntetyczna w suplementach to cyjanokobalamina. A więc obie te formy muszą być przekształcone w organizmie w aktywną formę, czyli w metyl lub adenozylokobalaminę.

Witamina B12 jest potrzebna do produkcji energii w organizmie. Jak to się odbywa ? Bierze udział w cyklu ATP. Co to jest ? ATP to uniwersalny nośnik energii biologicznej. A więc wniosek – witamina B12 uczestniczy w produkcji energii przez organizm.

Witamina B12 – funkcje

  • Prowadzi do większej ilości energii w ciele
  • Zapobiega niedokrwistości, ponieważ bierze udział w tworzeniu krwi
  • Hamuje tworzenie się patologicznych kwasów tłuszczowych
  • Wpływa na prawidłowy rozwój komórek i podział komórek
  • Ułatwia gojenie się ran
  • Wspomaga pracę komórek nerwowych, czyli pracę mózgu
  • Wpływa na metabolizm kwasu foliowego – brak witaminy B12 jest związany z niedoborem kwasu foliowego
  • Bierze udział w tworzeniu DNA
  • Potrzebna jest do prawidłowego rozwój płodu
  • Przeciwdziała depresji
  • Zapobiega demencji
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i chorób psychicznych
  • Wpływa na nastrój
  • Razem z wit. B6 i kwasem foliowym rozkłada toksyczną homocysteinę, która jest wytwarzana w ramach metabolizmu białek, na substancję nietoksyczną. Homocysteina uszkadza naczynia krwionośne, a to może wywołać miażdżycę.

Badania na niedobór witaminy B12

Można wykonać badania krwi pod tym kątem lub badanie moczu na wykrycie niedoboru. Badanie moczu jest najprostszą metodą, ponieważ łatwo je wykonać w domu. Test ten mierzy zawartość kwasu metylomalonowego, dlatego że kwas ten wzrasta przy niedoborze witaminy B12.

Ludzie powyżej 70. roku życia mają często podwyższony poziom tego kwasu bez niedoboru witaminy B12. Więc wtedy lepiej wykonać jest badanie krwi, bo będzie bardziej precyzyjne.

witamina b12
WItamina B12/pixbay.com

Niedobór witaminy B12 – objawy

Dzienne zapotrzebowanie na nią to 2 µg.

W wątrobie i mięśniach dorosłego człowieka są gromadzą się zapasy tej witaminy, nawet przez kilka miesiecy. Jednak stopniowo topnieją, jeśli w codziennym pożywieniu jest jej za mało. Więc jakie to objawy ?

  • Drętwienie skóry
  • Anoreksja
  • Pękające kąciki ust
  • Słabsza pamięć i mniejsza wydajność procesów myślowych
  • Problem z koncentracją
  • Zaburzenia koordynacji
  • Zawroty głowy
  • Depresja
  • Zaburzenia snu
  • Zmęczenie
  • Apatia

Aby bakterie mogły produkować witaminę B12, to organizm musi być zaopatrzony w kobalt. To pierwiastek śladowy, który występuje np. w kakao, orzechach, nasionach słonecznika, herbacie rooibos.

Wit. B12 działa regenerująco na nerwy, dlatego że bierze udział w rozwoju osłonek mielinowych tj. ochronne pokrycie wokół nerwów. Ta ochronna warstwa komórek ulega zniszczeniu przy stwardnieniu rozsianym. Tak więc w efekcie nerwy nie potrafią już prawidłowo przekazywać swoich sygnałów. Be zwitaminy B12 mózg rozwija się słabiej i występuje niedorozwój zdolności poznawczych.

Bierze ona też udział w procesie detoksykacji niebezpiecznego cyjanku, który wchłaniamy ze środowiska. Szczególnie palacze stale wdychają cyjanek przez dym papierosowy.

Witamina B12 – występowanie

Najczęściej witamina B12 występuje w mięsie, rybach, podrobach i w produktach mlecznych np. w serze i kefirze. Wiąże się z białkami w pożywieniu, dlatego konieczne jest specjalne endogenne białko, żeby została wchłonięta w jelicie. Białko wiąże się z witaminą B12 i transportuje ją przez ścianę jelita do krwi.

Przy chorobach żołądka może dojść do jej niedoborów. Często główną przyczyną jest przewlekłe zapalenie błony śluzowej żołądka, ponieważ wtedy ulegają zniszczeniu komórki, które wytwarzają białko transportowe. A więc materiał niezbędny do jej wchłaniania.

Choroby jelit także utrudniają wchłanianie się witaminy B12 w odpowiedniej ilości. Również wegetarianie i weganie mogą mieć problem z utrzymaniem prawidłowego jej stężenia we krwi, gdyż produkty roślinne zawierają mało tej witaminy. Mikroalgi i glony mogą zawierać witaminę B12, a więc jest to przydatna informacja dla wegetarian.

Witamina B12 ma złożoną strukturę molekularną, dlateo organizm mimo tego, stara się wchłonąć ją – nawet jeśli jest jej wystarczająca ilość w diecie.

Zobacz też:

Zdjęcia: pixabay.com