Witamina C

Witamina C

Jak działa witamina C ? Na co pomaga ? W jakim pożywieniu jest jej najwięcej ? Dlaczego jest tak ważna ?

Witaminy są niezbędnymi substancjami, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć lub produkuje je w niedostatecznej ilości. Dlatego muszą być dostarczane z pożywienia. Jednak zła dieta nie zapewnia ciału odpowiedniej ilości składników odżywczych. Wiele osób ma zwiększone zapotrzebowanie na witaminy. Z uwagi na to warto się temu przyjrzeć szerzej.

Dawniej brak witaminy C był dość powszechny wśród żeglarzy. Na skutek tego chorowali na szkorbut. Rośliny i  niektóre zwierzęta potrafią samodzielnie ją produkować.  Jednak organizm człowieka nie jest do tego przystosowany.

Kwas askorbinowy, czyli witamina C aktywuje układ odpornościowy, dzięki temu pozwala organizmowi skutecznie walczyć z chorobami. Wit. C rozpuszcza się w wodzie.

Witamina C – zwiększone potrzeby

  • Kobiety w ciąży
  • Palacze, ponieważ część z nich ma zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C o 40%
  • Osoby z osłabionym układem odpornościowym
  • Sportowcy
  • Osoby w podeszłym wieku
  • Ludzie z wrzodami żołądka i jelita mają utrudnioną wchłanialność tej witaminy, dlatego że transport i wykorzystanie pokarmu w organizmie jest ograniczone właśnie przez owrzodzenia
  • Diabetycy, gdyż mają zwiększone zapotrzebowanie o 30%
  • Ludzie u których w diecie jest zbyt mało świeżych pokarmów lub mają dietę zbyt jałową
  • U osób przy zwiększonym stresie
  • Niektóre leki wymagają wyższej dawki witaminy C np. leki przeciwbólowe, antybiotyki, środki antykoncepcyjne
witamina c
Witamina C/pixabay.com

Niedobór witaminy C

Powoduje krwawienie błon śluzowych. A tworzenie tkanki łącznej staje się zaburzone. Dłużej goją się rany. Jej niewystarczająca ilość prowadzi również do częstszego przeziębiania się, ponieważ spada odporność. Powstają problemy ze snem. Nawet depresja. Konsekwencją niedoboru mogą być żylaki, dlatego że naczynia krwionośne stają się bardziej kruche. Tworzą się też hemoroidy.

Przedawkowanie witaminy C

Nie jest możliwe, ponieważ nadmiar kwasu askorbinowego jest wydalany z moczem, a przy bardzo dużych dawkach przez stolec. Jednak należy pamiętać, że istnieje negatywna konsekwencja długotrwałego wysokiego spożycia wit. C, gdyż wywołuje nadkwaśność moczu. A to z kolei może prowadzić do kamieni nerkowych.

Witamina C – właściwości

  • Służy do ochrony różnych substancji przed rozpadem, bo przykładowo lepiej wchłania się żelazo, kiedy jednocześnie jest dostarczana witamina C np. z sokiem pomarańczowym
  • Bierze udział w syntezie ważnych substancji, dlatego jest istotna np. dla hormonów, karnityny, kwasów żółciowych
  • Zmniejsza ryzyko infekcji
  • Pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, gdyż pozwala organizmowi skutecznie zwalczać różne choroby
  • Jest przeciwutleniaczem, dlatego zmiata wolne rodniki, które wywołują szybsze starzenie się
  • Wspomaga witaminę A i E, ponieważ bierze udział w regeneracji rodników witaminy E. Czyli, witamina C obecna w komórce przekształca rodniki witaminy E przez glutation w witaminę E. I w ten sposób wzmaga jej działanie przeciwutleniające
  • Pomaga w detoksykacji organizmu, dzięki temu nie zalegają szkodliwe związki chemiczne w ciele
  • Bierze udział w syntezie kolagenu, dlatego jest ważna dla mózgu, oczu, serca, kości, zębów, naczyń krwionośnych i dziąseł
  • Wspomaga gojenie się ran, dzięki temu proces ten zachodzi szybciej
  • Reguluje poziom cholesterolu i trójglicerydów
  • Reguluje poziom kwasu moczowego
witamina c
Witamina C/pixabay.com

Dawka dzienna witaminy C według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia wynosi: do 50 mg u dzieci, 75 mg u kobiet i 90 mg u mężczyzn.

Witamina C – produkty o wysokiej zawartości

  • Acerola
  • Owoc dzikiej róży
  • Czarna porzeczka
  • Rokitnik
  • Owoce cytrusowe np. pomarańcze, cytryny, mandarynki, limonki, grejpfruty
  • Kiwi
  • Papryka
  • Brukselka
  • Brokuły
  • Truskawki
  • Pietruszka
  • Kapusta

Świeże owoce zawierają jej najwięcej.

Witamina C jest również dostępna jako uzupełnienie diety w formie proszku, w tabletkach, kapsułkach o przedłużonym działaniu. W postaci pastylek do ssania i tabletek musujących.

Zawartość witaminy C zmniejsza się podczas gotowania, ponieważ nie wytrzymuje ona tak wysokiej temperatury. W procesach suszenia i moczenia i podczas przechowywania żywności także obniża się jej stężenie. Z tego względu najlepiej pobierać ją ze świeżych owoców i warzyw.

W kapuście kwas askorbinowy jest związany w askorbigen A i B. Po zagotowaniu warzyw cząsteczki rozpadają się na kwas L-askorbinowy i indol. Dzięki temu po ugotowaniu mogą zawierać więcej witaminy C, niż surowe. Ale zbyt długie gotowanie niszczy witaminę C i uwalnia ją do gotowanej wody.

Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego należy ją dostarczać z posiłkami regularnie. Jest najbardziej znaną i rozpowszechnioną witaminą o wielokierunkowym działaniu na organizm człowieka. Kwas L-askorbinowy to biały proszek o delikatnie kwaśnym smaku.

Witamina C jest bardzo aktywna biologicznie, ponieważ bierze udział w wielu reakcjach, procesach biochemicznych w ciele. Zapasy jej w organizmie są niewielkie. Największe jej ilości znajdują się: w mózgu, nadnerczach, wątrobie, trzustce, płucach i gruczołach śluzowych. Wysokie ilości tej witaminy pobierają płytki krwi i limfocyty.

Występuje ona głównie w owocach, warzywach i ziołach, dlatego należy je na bieżąco włączać do swojej codziennej diety. A niedobory uzupełniać.

Zobacz też:

  • Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł