Witamina D3

Witamina D3

Witamina D3 z czym Ci się kojarzy ? z jakimi funkcjami w organizmie ? Powiemy sobie o tym w tym artykule. A najpierw zacznijmy od tego, że witamina D występuje w dwóch różnych postaciach – czyli jako witamina D3 (cholekalcyferol) i D2 (ergokalcyferol).

Witamina D zapobiega chorobom

  • Witamina D – to silne kości i zdrowe zęby
  • Zapobiega też chorobom układu krążenia i nowotworom
  • Krzywicy
  • Łuszczycy
  • Zespołowi napięcia przedmiesiączkowego
  • Bólowi pleców
  • Bólowi kości
  • Wysokiemu ciśnieniu
  • Cukrzycy typu I
  • Chorobie Alzheimera
  • Depresji
  • Reumatoidalnemu zapaleniu stawów
  • Zaburzeniom układu odpornościowego
  • Zaburzeniom neurologicznym


Witamina D

Witamina D bierze udział w budowaniu kości, zębów i stawów. Kontroluje wchłanianie wapnia w jelicie. Chroni przed infekcjami. Buduje mięśnie i utrzymuje ich normalne funkcjonowanie. Zwiększa siłę, ponieważ przekształca się w organizmie w hormon steroidowy. A co za tym idzie– wiąże się ze specyficznymi receptorami błony i jądra komórek nerwowych. W efekcie zwiększa siłę skurczu mięśni. Przyspiesza także syntezę białek.

Odpowiednia dawka witaminy D zapewnia niektórym receptorom właściwe warunki do zwiększania siły i masy mięśni.

Nawet przy dobrej diecie trudno zapewnić wystarczającą dawkę tej witaminy w organizmie. Promienie słoneczne wnikające w skórę umożliwiają ciału wytwarzanie witaminy D. Zimą głównie powstaje jej niedobór, dlatego że jest niewystarczająca ilość słońca. Zatem gdzie szukać witaminy D ?

Witamina D – występowanie

  • Tran
  • Olej z wątroby dorsza – posiada największe jej stężenie
  • Wędzony węgorz
  • Śledź, łosoś, makrela
  • W mniejszej ilości występuje w cielęcinie, jajku kurzym, maśle
  • A w najmniejszym w nabiale

Wegetarianie są narażeni na niedobory witaminy D, gdyż występuje ona w większych ilościach głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Grzyby na przykład zawierają witaminę D2 i prekursor witaminy D3.

Witamina D – wchłanianie

Utrudnienia we wchłanianiu mogą powodować leki przeciwzakrzepowe antydepresanty, kortykosteroidy, leki na żołądek oraz przeciw padaczce. Osoby spożywające często alkohol również są zagrożone nieprawidłowym wchłanianiem się do organizmu witaminy D.

Badania wykazują też, że osoby z nadwagą mają częściej  niższy poziom 25(OH) witaminy D, niż osoby szczupłe.

Z wiekiem maleje zdolność organizmu do syntezy witaminy D poprzez promienie słoneczne, a wzrasta jednocześnie wtedy zapotrzebowanie na tą witaminę. A po 65 roku życia skóra produkuje o połowę mniej witaminy D, niż u osób młodych.

Przebywając większą część dnia w pomieszczeniach też dojdzie do jej zbyt małej podaży.

Osoby o ciemnej skórze posiadają dużo melaniny. Im więcej pigmentu w skórze, tym mniej słońca przeniknie do organizmu. Z tego powodu występuje zmniejszona produkcja witaminy D.

Witamina D3 – sposoby na zwiększenie jej ilości

  • Ekspozycja ciała na promienie UVB słońca.Wystawianie się na słońce nie grozi przedawkowaniem tej witaminy, ponieważ skóra automatycznie zmniejsza jej produkcję po nasyceniu, wytwarzając opaleniznę (melaninę).
  • Suplement D3
  • Niektóre pokarmy zwierzęce
witamina d3
Witamina D3/pixabay.com

D3 i D2 – która działa lepiej

Badania naukowców z University of Surrey pokazują, że jednak witamina D3 działa lepiej. Według nich jest ona 2x silniejsza niż wit.D2. Z kolei jest też grupa innych naukowców, którzy uważają, że obie formy witaminy D się równoważą w działaniu.

Witamina D3 zazwyczaj pochodzi z lanoliny (tłuszczu owczej wełny) i z wątroby dorsza. Możliwe jest również wyodrębnienie tej witaminy w wersji wegańskiej z porostów.

Wit.D3 jest skuteczniejsza od wit.D2 w zwiększaniu poziomu25 (OH) witaminy D. Z kolei witamina D2 występuje głównie w grzybach. Rozwija się też w skórze pod wpływem promieni UV.

Jedynie za pomocą badania krwi można określić poziom wit.D. Test nie mierzy aktywnej jej postaci, ale stężenie 25 (OH) D (25-hydroksywitaminyD) we krwi. To jest prekursor witaminy D, a w razie potrzeby jest przekształcany w aktywną postać wit.D (kalcytriol).

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – od wzrostu, kości, mięśni, aż po regulację hormonów płciowych. Również ma wpływ na mózg i zdrowie psychiczne. Zwykle 90% organizm sam wytwarza poprzez promienie słońca UVB, a pozostałe 10% dostarczane jest z pożywienia.

Przedawkowanie może wystąpić tylko wtedy, gdy dziennie wit.D będzie przyjmowana w dawce powyżej 10 000 jm przez 3 miesiące lub dłużej.

Witamina D3 i K2

Obie są rozpuszczalne w tłuszczach. A połączenie ich obu jest ważne dla utrzymania mocnych kości, zapobiegania osteoporozie i dobrej kondycji układu sercowo-naczyniowego. Przyjmowane razem zapewniają lepszą wchłanialność. Im więcej jest w organizmie witaminy D, tym więcej wapnia może zostać wchłonięte.

A jeśli jest za mało witaminy K2, wtedy powstaje ryzyko, że niezwiązany wapń będzie krążył swobodnie po organizmie. I może doprowadzić do zmniejszenia gęstości kości oraz zacznie odkładać się w narządach i naczyniach. Witaminy D i K2 mogą regulować metabolizm insuliny i glukozy.

Organizm może produkować do 20 000 IU witaminy D3, a następnie nadmiar rozkłada na nieaktywne fotoprodukty. Część jej jest transportowana do nerek i wątroby, gdzie jest przekształcana w stabilniejszą formę przechowywania i transportu 25 (OH) D3.

Jeśli chodzi o solaria – to wytwarzają mniej promieniowania UVB niż słońce, dlatego również przy tego typu opalaniu mniej zostanie wytworzonej witaminy D w organizmie.

Aby utrzymać stały, prawidłowy poziom witaminy D3 we krwi, promienie słoneczne powinny przenikać przez skórę 2-3x w tygodniu.

Zobacz też:

  • Zdjęcia: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA

Oceń ten artykuł