Zioła dla oczu

Zioła dla oczu
11 lutego, 2019 admin

Mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy. Za pomocą odpowiednich ziół można wzmocnić i chronić oczy. Ostrość wzroku odnosi się do rozdzielczości oka – ta z kolei zależy np. od budowy siatkówki oka i od obszaru pola widzenia. Optymalne widzenie występuje wtedy, gdy nasze oczy są skupione. Jakiś czas temu w rozmowie z okulistą dowiedziałam się, że praktycznie po 40 roku życia każdy powinien nosić okulary do czytania. Dlatego warto ćwiczyć wzrok. Relaksem dla oczu jest np. patrzenie w dal gdzie nic nie przesłania pola widzenia. Kojąco na oczy wpływa również kolor zielony – wtedy wzrok „odpoczywa”. Na stan oczu wpływa wiele czynników – to może być np. stres, odżywianie. Podnosić jakość naszego wzroku możemy właśnie za pomocą lepiej dobranej codziennej diety, ale też i za pomocą odpowiednich ćwiczeń oczu np. poprzez metodę Batesa. Zapobiega krótko wzroczności i relaksuje oczy. Jest jedno ALE – metoda ta nie zadziała w przypadku długotrwałego stresu, ponieważ on niszczy wzrok. Są to proste ćwiczenia, które można wykonywać codziennie, do 5 minut dziennie. Dr William Bates, był nowojorskim okulistą, zakładał, że wada wzroku jest wynikiem słabych mięśni oczu. Dlatego też regularny trening wzroku może zapobiegać krótkowzroczności.

Co dzieje się podczas treningu oka ?

Oko często realizuje bliskie widzenie np. kiedy kilka godzin pracujemy przez komputerem. Wtedy następuje jednostronne obciążenie oczu. Ćwiczenia Batesa pozwalają oczom na odciążenie się i jednocześnie wzmacniają mięśnie oczu. Warto też regularnie wietrzyć pomieszczenia i unikać suchego powietrza w pomieszczeniu. To wszystko wpływa na wzrok. Najlepiej robić sobie też przerwy od monitora w ciągu dnia, żeby nie nadwyrężać wzroku, bo może także dojść do wystąpienia objawów suchego oka. Ważne jest także zapewnienie dużej ilości światła dziennego dla optymalnego funkcjonowania oka – wtedy się  tak nie męczy wzrok.

Błyskawiczne ćwiczenia oczu

  1. Pocieraj dłonie o siebie, aż będą ciepłe. Następnie zakryj nimi zamknięte oczy, tak żeby światło nie przenikało. W tym ćwiczeniu można jeszcze spotęgować relaks oczu wizualizując sobie jednocześnie kolor czarny. Wykonuj to ćwiczenie przez 20-30 sekund. Możesz je powtarzać kilka razy dziennie.
  2. Mruganie oczami – to nawilża oczy, dlatego że powoduje kontakt siatkówki oka z płynem łzowym. Czas trwania tego ćwiczenia to 20-30 sekund.
  3. Zamknij oczy. Poruszaj gałkami ocznymi. A teraz przesuń je pionowo z góry do dołu. Znów zmień kierunek – teraz w poziomie od prawej do lewej. W kolejnym ruchu przesuń gałki oczne po przekątnej – w obu kierunkach wykonaj ćwiczenie. Każde ćwiczenie można wykonać 5 razy. Czas trwania ćwiczenia 20-30 sekund.
  4. Przy zamkniętych oczach nakreśl ósemkę w poziomie, poruszając czubkiem nosa. Ruszajgłową swobodnie wykonując to ćwiczenie. Nakreśl takich ósemek 20. To ćwiczenie trenuje oczy i mięśnie karku.

Ćwiczenia te można wykonywać również w biurze w ramach relaksowania wzroku.

Dla tych, którzy chcą więcej -proponuję zainteresować się jogą dla oczu – ponieważ te ćwiczenia wykraczają poza techniki Batesa. Są bardzie holistyczne – łączą w sobie techniki jogi, ćwiczenia koncentracji, wyobraźnię, relaks, trening pamięci. Ekspertem w tej dziedzinie jest japoński okulista dr Kazuhiro Nakagawa.

A jaka dieta na poprawę wzroku ?

  • Kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte np. w nierafinowanych olejach roślinnych i rybach morskich np. w łososiu i śledziach. Kwasy omega-3 chronią siatkówkę oka
  • Dla wzroku istotne będą również witaminy: A, E i C, bo następuje synergia pomiędzy nimi – czyli mówiąc prościej dobrze współpracują ze sobą
  • Zielone warzywa – np. szpinak, kapusta, groszek, brokuły, rukola – ponieważ zawierają luteinę, która chroni siatkówkę
  • Marchewka, buraki, papryka czerwona, owoce cytrusowe, borówki, jagody

Z upływem lat może dojść do zwyrodnienia plamki żółtej, która jest miejscem najostrzejszego widzenia na siatkówce. Plamka żółta zawiera luteinę i zeaksantynę – są one pochodnymi beta-karotenu. Luteina powinna być spożywana codziennie w posiłkach. Zdrowa, zbilansowana dieta jest ważna. Mimo to – jedzenie nie załatwi nam wszystkiego, ponieważ dla wzroku istotne są też czynniki genetyczne. Jaskra na przykład – nie zależy od stylu żywienia. Istotne są fazy relaksacji oczu w ciągu dnia.

Co zwiększa ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej ?

  • Palenie
  • Otyłość

Można w uproszczeniu powiedzieć, że oczy są lustrem duszy – czyli reagują na każde nasze uczucie – na stres, zmęczenie, smutek, zmartwienie. To wszystko uszkadza wzrok.

Główną przyczyną chorób oczu są zaburzenia krążenia. Do krwioobiegu i tkanki łącznej dostają się również produkty przemiany materii, które krążąc tak po całym ciele w końcu dostają się do oka i tam się osadzają w soczewce, siatkówce, w mięśniach oraz zapychają drobne naczynia krwionośne – uszkadzając wzrok. Naczynia krwionośne nie mogą wtedy „nakarmić” oczu, bo krążenie staje się zaburzone.

Duże spustoszenia w ostrości widzenia wywołuje cukrzyca, dlatego warto stosować profilaktykę w żywieniu – jedząc w przeważającym stopniu produkty o niskim indeksie glikemicznym. Surowa marchew będzie bardzo dobra dla profilaktyki oka, natomiast gotowana już nie, bo ma dużo wyższy indeks glikemiczny.

Suche oko

Może spowodować napięcie mięśni i tkanki łącznej wokół oczu. Wtedy gruczoły łzowe przestają działać prawidłowo. Produkują zbyt małe ilości płynu. Dlatego w ciągu dnia należy relaksować oczy ćwiczeniami. Objawy suchego oka mogą być wywołane przez np. długą pracę przy komputerze, klimatyzatory, pigułki antykoncepcyjne, menopauzę. Są też skutkiem ubocznym leków, palenia, czy zaburzeń hormonalnych.

Przyczyną chorób oczu jest też dla przykładu: nadkwaśność całego organizmu, osłabiony układ odpornościowy, napięcie szyi, brak ruchu, zbyt mała ilość magnezu i wapnia w organizmie, chore nerki lub wątroba. Pij więc przy okazji, dużą ilość płynów niegazowanych codziennie, aby oczy również były odpowiednio nawilżone.

Zioła dla oczu

  • Świetlik – przydatny zwłaszcza przy zapaleniu spojówek, można wtedy stosować np. ziołowe kompresy na oczy ze świetlikiem. Zwalcza infekcje oka. Eliminuje bakterie i wirusy.
  • Rumianek – rumianek działa przeciwzapalnie i łagodząco na oczy, bo zmniejsza podrażnienia, dlatego również można stosować okłady z rumiankiem na powieki
  • Bodziszek – pomaga w leczeniu stanów zapalnych oczu i powiek
  • Nagietek – stosuje się na zmęczone oczy. Zmniejsza też łzawienia oczu
  • Fiołek trójbarwny – likwiduje obrzęki i cienie pod oczami. Można zrobić też okłady na oczy, ponieważ sprawdza się przy stanach zapalnych oczu

Zioła na wzrok przynoszą ukojenie w bólu oczu i powiek. Stosowane regularnie przynoszą pożądany efekt łagodzący dolegliwości. O oczy należy dbać, gdyż przedłużający się stan zapalny, może wywołać powikłania lub osłabić wzrok.

Przeczytaj też

Zdjęcie: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA