Zioła na Odporność

Zioła na Odporność
26 października, 2020 admin

Zioła

Układ odpornościowy chroni organizm przed wpływami zewnętrznymi, wirusami i bakteriami. Ziołowe składniki potrafią aktywnie wspomagać nasz układ immunologiczny w walce z patogenami. Sposób działania ziół jest zróżnicowany. W wielu przypadkach badania naukowe potwierdzają działania fitochemikaliów, czyli substancji czynnych pochodzenia roślinnego. Zioła na odporność jak najbardziej warto wziąć pod uwagę, ponieważ jedne składniki mogą chronić DNA, inne aktywują potrzebne enzymy. Jeszcze inne działają przeciwutleniająco lub kontrolują “zły” cholesterol LDL w organizmie.

Zioła działają też antybakteryjnie i antywirusowo. Wyciągi z roślin mogą niekiedy zapobiegać przeziębieniom lub skracać czas jego trwania. Wirusy, bakterie, grzyby i inne substancje toksyczne to chleb powszedni dla naszego organizmu, który musi sobie z tym radzić. Więc żebyśmy nie chorowali cały czas, to nasz organizm wypracował sobie skuteczną strategię obronną – układ odpornościowy.

Układ Odpornościowy

Nasz układ odpornościowy składa się z tkanek, narządów, komórek oraz cząsteczek, które chronią ciało przed patogenami i pasożytami. Przeciwciała i antygeny to odpowiedź immunologiczna organizmu.

Kiedy układ odpornościowy jest osłabiony lub styka się z nieznanym dotąd patogenem to łatwo o chorobę. Aby tak się nie stało nasze ciało pracuje nad tym 24 h na dobę. Taką pierwszą barierą bezpieczeństwa jest skóra. Jako zewnętrzna powłoka zapobiega przedostawaniu się zarazków do organizmu poprzez kwaśną warstwę tłuszczu na powierzchni.

Kolejne warstwy obronne to nos i tchawica. Więc kaszel i kichanie to właśnie oczyszczanie się organizmu. Również żołądek unieszkodliwia wirusy, bakterie i szkodliwe substancje za pomocą kwasu żołądkowego. To nie koniec 🙂 Pęcherz i cewka moczowa wypłukują patogeny z moczem.

A co z leukocytami, czyli białymi krwinkami? Te komórki odpornościowe powstają i rekrutują się w szpiku kostnym. Najmniejsze białe krwinki to limfocyty, należą one do grupy leukocytów. Około 95% limfocytów przechowywanych jest w szpiku kostnym, grasicy, migdałkach, śledzionie, płytkach Peyera (pęcherzyki limfatyczne w wyściółce jelita cienkiego) i w węzłach chłonnych. Stanowią one od 20-40% leukocytów. A w razie potrzeby są uwalniane do krwioobiegu. Tylko 4% limfocytów znajduje się w krwioobiegu u osoby dorosłej, a u dzieci aż 50%.

Warto wspomnieć, że układ odpornościowy tworzy też cząsteczki białek, czyli przeciwciała znane jako immunoglobiny, ponieważ służą do zwalczania patogenów i innych substancji. Przeciwciała znajdują się we krwi oraz w innych płynach ustrojowych.

A czy wiesz, że enzymy znajdujące się w płynie łzowym i ślinie zabijają bakterie ? 🙂

Alergia i Reakcja Autoimmunologiczna

Układ autoimmunologiczny bardzo chętnie walczy z patogenami. Tutaj ważna jest równowaga. Dlatego jeśli nasz układ odpornościowy zareaguje zbyt wcześnie to objawia się to w postaci alergii np. na kurz, pyłki, sierść zwierząt.

Czasami komórki odpornościowe przestają odróżniać komórki własnego ciała od komórek obcych i wtedy dochodzi do chorób autoimmunologicznych. Czyli organizm zaczyna atakować własne tkanki uznając je za obce. Dzieje się tak np. przy chorobie Hashimoto, czyli przewlekłym zapaleniu tarczycy, przelekłym zapaleniu jelit, reumatoidalnym zapaleniu stawów, czy stwardnieniu rozsianym.

No to zobaczmy jak skutecznie wzmocnić nasz układ odpornościowy…

zioła na odporność
Zioła na odporność/pixabay

Jak Wzmocnić Układ Odpornościowy

  • Światło słoneczne i witamina D
  • Zbilansowana dieta z dużą ilością warzyw i owoców
  • Aktywność fizyczna, ale nie przemęczenie
  • Redukcja stresu
  • Nawadnianie organizmu wystarczającą ilością płynów codziennie
  • Odpowiednia ilość snu
  • Odpoczynek
  • Higiena rąk
  • Odstawienie używek

Szczególnie dla osób starszych i z obniżoną odpornością groźny jest koronawirus. Organizm potrzebuje wielu witamin i innych składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. W szczególności są to: witamina A, B6, B12, C, D, E, cynk, selen, żelazo, miedź. Ważna jest też codzienna dieta bogata w błonnik, ponieważ wpływa to korzystnie na jelita.

Jeśli zastanawiasz się jak wzmocnić układ odpornościowy jedząc warzywa i owoce, to wsparciem tu będą szczególnie: brokuły, kapusta, czosnek, szpinak, marchew, owoce cytrusowe, pomidory, jagody, ciemne winogrona, orzechy.

zioła na odporność
Zioła na odporność/pixabay

Zioła na Odporność

  • Echinacea (jeżówka) zapobiega przeziębieniom i skraca czas trwania przeziębienia, działa przeciwwirusowo i przeciwzapalnie
  • Dzika róża – posiada rekordowe zasoby witaminy C i zawiera dużą ilość substancji fenolowych, które zwalczają stan zapalny, dlatego może być pomocna przy nieswoistym zapaleniu jelit
  • Olej z czarnuszki – jego głównym składnikiem jest tymochinon, działa antyoksydacyjnie. Olej z czarnuszki działa też silnie przeciwbólowo do 3-4 godzin przy silnym bólu (przetestowałam na sobie), więc można to wykorzystać zanim zdążysz dotrzeć do lekarza (1 łyżeczka oleju doraźnie, kilka chwil potrzymaj olej pod językiem i dopiero połknij)
  • Woda chrzanowa – siła peroksydazy. Od czasu do czasu można zalać korzeń chrzanu wodą i pozostawić na noc. Rano napój jest gotowy do wypicia. Zawiera składniki przeciwutleniające, które chronią komórki przed stresem oksydacyjnym. Białko przeciwutleniające wspiera też fagocyty układu odpornościowego i promuje mechanizmy naprawy DNA
  • Vilcacora (koci pazur, czepota puszysta) – ekstrakt wspiera układ odpornościowy, działa przeciwzapalnie i chroni DNA. Najbardziej aktywną częścią rośliny jest wewnętrzna kora korzenia
  • Czarny bez – zwalcza grypę i przeziębienia. Warto go wykorzystać też w profilaktyce. Również kiedy masz zachwiany biorytm, czujesz się zmęczona i wyczerpana, a jednocześnie nie możesz zasnąć lub przemieszczasz się samolotami między różnymi strefami czasowymi to możesz doświadczać objawów grypopodobnych, wtedy przyda się syrop z czarnego bzu lub ekstrakty z czarnego bzu
  • Żeń-szeń – bo posiada właściwości immunomodelujące, może zapobiec grypie lub zmniejszyć jej objawy. Chroni drogi oddechowe, pomocny jest przy astmie i katarze siennym. Przy okazji odświeża oddech i usuwa zmęczenie. Żeń-szeń działa rozrzedzająco na krew
  • Czystek – Zwalcza grypę. Działa antybakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Wykazuje zdolność przeciwutleniającą, ponieważ posiada wysoką zawartość polifenoli. Działa leczniczo na błonę śluzową jamy ustnej i chroni także błonę śluzową żołądka przed uszkodzeniami
  • Wiesiołek (olej i napar) – gdyż zwalcza kaszel i astmę. Wzmacnia układ odpornościowy, równoważy gospodarkę hormonalną. Przy okazji olej z wiesiołka dobrze wpływa na kondycję skóry, ponieważ kwas linolowy osadza się w rogowej warstwie skóry, zmniejsza utratę wody przez naskórek i zwiększa nawilżenie skóry. Olej zawiera kwas gamma-linolenowy dzięki temu hamuje stany zapalne. Olej hamuje tworzenie immunoglobin E (IgE). Wysokie stężenie IgE może wywoływać alergię.
  • Lipa – chroni błony śluzowe, łagodzi ból gardła i podrażnienia, zwalcza przeziębienie i kaszel, działa napotnie. Flawonoidy i olejki eteryczne z kwiatu lipy aktywują układ odpornościowy. Lipa działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, wspomaga układ odpornościowy. Zawiera też olejek eteryczny o nazwie farnezol, który wykazuje aktywność przeciwgrzybiczą
  • Acerola – bogate źródło witaminy C. Acerola działa przeciwzapalnie, przeciwutleniająco, przeciwbólowo, antyalergicznie i antywirusowo
  • Aloes – mono- i polisacharydy w aloesie mają działanie przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwwirusowe, antygrzybicze. Aloes stymuluje układ immunologiczny. Długołańcuchowa cząsteczka cukru, czyli acemannan, który jest zawarty w aloesie wzmacnia białe krwinki. Jest to główny aktywny składnik aloesu. Acemannan wytwarzany jest w organizmie człowieka aż do okresu dojrzewania, a następnie musi być dostarczany już z pożywieniem. Odkwasza jelita i działa oczyszczająco. Aloes zawiera też aminokwasy w tym izoleucynę, która nie tylko pomaga w budowie mięśni, ale też wzmacnia układ odpornościowy. Lizyna zaś będzie stymulowała tworzenie się kolagenu, dzięki temu spowolni proces starzenia się skóry

Oczywiście pamiętać warto także o aronii, malinach, jeżynach, czosnku i cebuli przy wzmacnianiu organizmu 🙂

imbir i zioła na odporność
Imbir i zioła na odporność/pixabay

Jamu Jamu, czyli Zioła na Odporność

Zioła i przyprawy są cennym darem w medycynie naturalnej. W Indonezji istnieje długa tradycja wspierania się roślinami leczniczymi i ziołami w powrocie do zdrowia i w jego długoterminowym utrzymaniu. Budowanie trwałej odporności i dobre samopoczucie jest podstawą harmonijnego życia. Każdy człowiek chce cieszyć się dobrą kondycją i szczęśliwym życiem aż do późnej starości.

Jamu Jamu (po polsku: dżamu dżamu) to naturalne ekstrakty ziołowe wzmacniające odporność. Mieszanki ziół są w Jamu Jamu dobrze zbilansowane. Proporcje poszczególnych składników dobiera się ściśle według receptur staroindyjskich, dlatego żaby łatwo się wchłaniały do organizmu i służyły naszemu zdrowiu. To jak łączyć rośliny i zioła ze sobą wymaga bardzo dużego doświadczenia i zaawansowanej wiedzy, dlatego zajmują się tym doświadczeni badacze z zakresu medycyny i ziołolecznictwa. Doświadczeni zielarze indonezyjscy cenią sobie Jamu Jamu i propagują jego stosowanie wśród mieszkańców.

jamu jamu w tradycyjnej medycynie indonezyjskiej
Jamu Jamu w Tradycyjnej Medycynie Indonezyjskiej/pixabay

Postanowiłam przetestować na sobie napój ziołowy Jamu Jamu w kilku różnych kombinacjach składników. W smaku shoty są bardzo przyjemne, a w zależności od dodanych przypraw wykazują też lekką nutę pikanterii. Mają ciekawe buteleczki, a przed użyciem należy je lekko wstrząsnąć, żeby powstały na dnie naturalny osad dobrze się rozpuścił w całości napoju roślinnego. Dwie z przetestowanych receptur zawierały imbir więc pięknie i szybko przy okazji był w stanie rozgrzać organizm w chłodne dni. Imbir jak wiemy zadziała również przeciwzapalnie. Prozdrowotne właściwości Jamu Jamu w Polsce są jeszcze mało znane. Mimo to są warte uwagi i wypróbowania. W ekstraktach na odporność, które ja stosowałam znajdują się takie składniki jak np. czarnuszka, chlorella, spirulina, pokrzywa, siemię lniane, żeń szeń, moringa, kurkuma, czystek, goździki, naturalnie tłoczony sok z jabłek.

Jeśli ktoś bywa na Bali to w tamtejszych restauracjach w menu jest dostępne Jamu Jamu z kurkumą. Jest to mocny napój o wyrazistym smaku i zdecydowanym aromacie. Działa silnie przeciwzapalnie. Zawarta w nim kurkumina wspomaga oczyszczanie nerek i pracę wątroby. Pomaga w trawieniu i obniża poziom cholesterolu.

Ogólnie słowo Jamu oznacza tradycyjny indonezyjski sok leczniczy. W zależności od dobranych składników można wspomóc nasze ciało holistycznie, czyli kompleksowo, pijąc leczniczy sok. W Indonezji przywiązuje się dużą wagę do kojących rytuałów i do pielęgnacji skóry, dlatego że mieszkańcy uważają, że piękno pochodzi nie tylko z zewnątrz, ale też ze spokojnego i zrównoważonego umysłu.

zioła na odporność jamu jamu
Zioła na odporność Jamu Jamu

W szczytowym momencie pandemii Covid-19 ludzie w wielu krajach zaczynają panikować i biegną do aptek, a mieszkańcy Indonezji zaznaczyli inny trend, mianowicie zaopratrują się w Jamu, czyli w tradycyjny napój ziołowy. Pijąc Jamu podpodnoszą energię i witalność swojego ciała, a umysł i ciało powracają do równowagi. Poprawiają jakość snu i czują się lepiej. Zioła stosowane na odporność są naturalnym krokiem do zdrowia.

Klikając w wyraz tutaj można przejść do sklepu oferującego Jamu Jamu.

Zdjęcia: pixabay i zdjęcie własne

Przeczytaj także:

Źródła:

  • Griffith University, “Elderberry benefits air travelers: Negative health effects of international air travel are well documented, but now it seems that the common elderberry can provide some relief.” ScienceDaily, 21. Juli 2015
  • Kang SM et al., Immunomodulatory activity of red ginseng against influenza A virus infection, Nutrients, Januar 2014
  • Jung JH et al., The effect of Korean red ginseng on allergic inflammation in a murine model of allergic rhinitis, Journal of Ginseng Research, April 2013
  • Babayigit A, Ginseng ameliorates chronic histopathologic changes in a murine model of asthma, Allergy and Asthma Proceedings, September 2008
  • Attaguile G et al., Antioxidant activity and protective effect on DNA cleavage of extracts from Cistus incanus L. and Cistus monspeliensis L., Cell Biology and Toxicology, 2000;16(2):83-90
  • Chinou I, Verbist JF et al., Cytotoxic and antibacterial labdane-type diterpenes from the aerial parts of Cistus incanus subsp. creticus., Planta medicaSee comment in PubMed Commons below, 1994 Feb;60(1):34-6
  • Ehrhardt C et al., A polyphenol rich plant extract, CYSTUS052, exerts anti influenza virus activity in cell culture without toxic side effects or the tendency to induce viralresistance. Antiviral Res. Oktober 2007
  • Horta RN et al, “Protective effects of acerola juice on genotoxicity induced by iron in vivo”, Genet Mol Biol, März 2016
  • Düsman E et al, “In vivo antimutagenic effects of the Barbados cherry fruit (Malpighia glabra Linnaeus) in a chromosomal aberration assay”, Genet Mol Res, Dezember 2016
  • Bundesinstitut für Risikobewertung, Nahrungsergänzungsmittel mit anthranoidhaltigen Aloe-Ganzblattzubereitungen bergen gesundheitliche Risiken, Stellungnahme Nr. 032/2017 des BfR, 02.11.17
  • Stump Julia, “Antiinflammatorische Wirkung von Aloe vera Gel (97,5%) im UV-Erythemtest, eine monozentrische, randomisierte, placebokontrollierte Doppelblindstudie”, Dissertation, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, 2006
  • Tóth B eet al, Ginger (Zingiber officinale): An alternative for the prevention of postoperative nausea and vomiting. A meta-analysis, Phytomedicine, November 2018

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA