Zioła na stres w pracy

Zioła na stres w pracy
23 stycznia, 2019 admin

Kto nie doświadczył nigdy stresu może dalej nie czytać, ale jeśli dopada Cię czasem napięcie i dusisz w sobie wtedy emocje lub wybuchasz to przeczytaj dalej ten artykuł.

Stres jest reakcją aktywacyjną naszego ciała – aktywacja może być pozytywna lub negatywna w skutkach. Wszystko zależy od naszej oceny np. kolejka górska. Tutaj może wystąpić silny czynnik stresowy, jeśli ktoś boi się takiej jazdy, albo uaktywni się oczekiwany dreszczyk emocji, pozytywny stymulant i ekscytacja – wtedy jest to pozytywny stres.

Stres pozytywny

W przypadku stresu pozytywnego zwykle biorą w nim udział hormony szczęścia, dlatego jeśli czujemy się z tym dobrze i bezpiecznie to wchodzimy w tą sytuację dobrowolnie. I chcemy tego doświadczać, dlatego że jest to stan naturalny, niewymuszony, autentyczny, sprzyjający naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu.

Stres negatywny

No i tutaj robi się pod górkę, ponieważ przy stresie negatywnym aktywują się zupełnie inne hormony – które szkodzą zdrowiu. Przebywanie przez dłuższy czas w stałym napięciu może np. rozregulować gospodarkę hormonalną. I taka sytuacja byłaby niebezpieczna dla zdrowia, bo mogłaby doprowadzić do zmniejszenia wchłaniania składników odżywczych z pożywienia. Mówi się, że jesteś tym co jesz, a ja bym powiedziała nieco inaczej jesteś tym co wchłania Twój organizm. Delikatna różnica, a jednak skutki są widoczne, ponieważ można się dobrze odżywiać nawet w stresie, ale jeśli pod jego wpływem wyłączą się niektóre enzymy trawienne i nastąpi blokada wchłaniania witamin, minerałów i innych substancji z pożywienia – istotnych dla organizmu – to zrobi się niezbyt fajna sytuacja dla zdrowia.

I co dalej się dzieje ?

Niedobory substancji odżywczych rzutują na pracę całego organizmu, dlatego że wyczerpane ciało zaczyna niedomagać i chorować. A obciążone stresem nadnercza, cały czas będą dostarczały nowe dawki kortyzolu – czyli hormonu stresu.

Nie chcę tu generalizować, ale jednak lepiej ze stresem radzą sobie mężczyźni, ponieważ potrafią przekuć sytuację stresową w sukces, po drodze wzmacniając swoje ego. Łatwiej znajdują sposoby na zmianę stresujących warunków. Natomiast kobiety – nie twierdzę, że wszystkie – szukają wsparcia od innych w sytuacjach stresujących. I tutaj trzeba pamiętać, żeby jednocześnie nie popaść w rezygnację i obwinianie się. Warto więc szukać bodźców do działania i szukać rozwiązań. Pamiętaj, że to Ty zarządzasz swoim ciałem i emocjami, więc nie pozwól by stres przejął nad Tobą stałą kontrolę.

Objawy stresu

  • Problemy z sercem i krążeniem, dlatego może pojawić się nadciśnienie, zawroty głowy i trudności w oddychaniu
  • Napięcie w karku i szyi – uczucie sztywności
  • Ból głowy
  • Utrata apetytu
  • Zaburzenia żołądkowo-jelitowe
  • Zgaga
  • Biegunki i zaparcia
  • Trudności z zasypianiem
  • Skurcze mięśni
  • Alergie
  • Osłabiona koncentracja
  • Niepokój
  • Nerwowość
  • Apatia
  • Zły nastrój
  • W skrajnych przypadkach agresja lub depresja
  • Podatność na choroby nowotworowe
  • Przewlekły stres może prowadzić do insulinooporności – czyli cukrzycy, ponieważ stres podwyższa poziom cukru we krwi
  • Suchość w ustach
  • Stałe napięcie

Stres w pracy 

Temat rzeka i tu pojawia się problem, bo nie zawsze mamy możliwość ją zmienić tak od razu. Więc trzeba sobie pomóc w walce z napięciami wywołanymi pracą zawodową. Czasami wystarczy sięgnąć po zioła i techniki oddechowe, żeby wyrównać nastrój, wprowadzić harmonię i większy spokój. W pracy niekiedy trzeba podejmować szybkie decyzje i odpowiedzialne – to generuje stres – zatem można go łagodzić na bieżąco, zanim dojdzie do większej eskalacji hormonów stresu. Rób sobie krótkie przerwy w pracy i w ich czasie sięgnij np. po herbatę ziołową.

Zioła na stres w pracy

  • Melisa
  • Ziele dziurawca
  • Kozłek lekarski, czyli Waleriana
  • Passiflora, czyli Męczennica – działa nie tylko uspokajająco, ale też  przeciwlękowo
  • Szyszki chmielu
  • Lawenda
  • Różeniec górski
  • Korzeń lukrecji
  • Ashwagandha, czyli indyjski żeń szeń
  • Żeń-szeń koreański – zmniejsza poziom kortyzolu i zwiększa jednocześnie wrażliwość na insulinę
  • Mięta
  • Rumianek
  • Lipa
  • Damiana – łagodzi stres, zmęczenie i zaburzenia libido
  • Trawa cytrynowa
  • Bazylia
  • Werbena pospolita
  • Głóg
  • Arcydzięgiel
  • Czarny bez
  • Magnolia

 

Zdjęcie: pixabay.com

POBIERZ BEZPŁATNEGO EBOOKA:
“Zioła Witaminy Minerały”

Jeśli zależy Ci na swoim zdrowiu, chcesz się cieszyć pełnią życia i przy okazji podnieść jego komfort, to ten ebook jest dla Ciebie.

Z ebooka dowiesz się m.in.:

  • Jak radzić sobie z różnymi dolegliwościami
  • Jakie zioła pomagają
  • Jak działają Witaminy
  • Jak działają składniki mineralne
  • Jak przygotować w domu proste mieszanki ziołowe
  • Jak samodzielnie przygotować płukanki do włosów

POBIERZ E-BOOKA